[NMW] Tijs Rotmans: ‘Met de juiste middelen kan marketing het bedrijf leiden’

[NMW] Tijs Rotmans: ‘Met de juiste middelen kan marketing het bedrijf leiden’
  • B2b
  • 29 aug 2020 @ 08:04
  • 33123 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PrijsEvenement

Het valt Tijs Rotmans, managing partner van The Pricing Company, op dat de online toegangsprijs van Nima Marketing Week 'laag en ongedifferentieerd' wordt gepositioneerd. 'Als online de toekomst wordt, heeft het event een betere pricing nodig.’

Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets. Tijs Rotmans spreekt op donderdag 3 september om 10:00 uur in de Meelzolder.

Wat is het laatste nieuws bij The Pricing Company?

Dat de meeste klanten gewoon doordraaien en slechts beperkt coronagerelateerde pricing-vraagstukken hebben. De krantenkoppen vertellen ons dat er woekerprijzen zijn gevraagd voor handgel en dat studenten hun collegegeld nu te hoog vinden. Belgische witlof is in prijs gestegen. Bloemen en benzine zijn in prijs gedaald. Maar voor je het weet denk je dat het overal 'alle hens aan dek' is, en dat is niet het geval. de klassieke pricing-uitgangspunten zijn gewoon nog geldig en op een paar sectoren na is er weinig nieuws. Maar verlies de klantrelatie niet uit het oog en denk daarbij ook aan de lange termijn. Specifieke afspraken over prijs, korting en/of voorwaarden kunnen nodig zijn in het belang van klant en leverancier.

Nima Marketing Week vindt dit jaar zowel live als online plaats. Wat vind je van deze opzet?

In de eerste plaats is het top dat NIMA roeit met de riemen die het heeft. Het event staat er gewoon en de community kan wel wennen aan deze hybride vorm. Ik zie ernaar uit. Op het vlak van de prijs vallen twee zaken op. Er wordt korting verleend als een deelnemer meerdere dagen wil komen. In het geval van schaarste -'uitverkocht'- gaat dat ten koste van de doelstelling van een maximaal aantal bezoekers. Daarnaast is het nadelig voor de omzet. Ten tweede valt op dat de online toegang laag en ongedifferentieerd wordt gepositioneerd. Als online de toekomst wordt, is er een betere pricing nodig.

Waarom doen bezoekers er verstandig aan naar jouw talk te komen?

In de vraag zit besloten dat dat verstandig zou zijn. Als pricing onbekend voor je is, is het inderdaad verstandig. Maar als ik moest kiezen, zou ik gaan naar de sessie 'Grenzen aan de online beïnvloeding van consumenten' die op hetzelfde moment gehouden wordt. In mijn colleges Pricing op Tias School for Business and Society heb ik die leidraad dit jaar voor het eerst behandeld. Ik ben benieuwd naar het verhaal van Dries Cuijpers en Winnie van Heesch daarover. Gelukkig is er dit jaar, dankzij corona, een livestream die ik achteraf kan bekijken.

Welke andere talk zou je willen aanbevelen en waarom?

De visie op marketing als integrale bedrijfsfunctie, door Dorkas Koenen van Rabobank. Marketing kan, met de juiste mensen en middelen, het bedrijf leiden. Dorkas gaat ons ongetwijfeld vertellen hoe hij de business stuurt en dat hij slechts tien minuten per week besteedt aan het accorderen van de laatste commercial. Ik ben benieuwd naar zijn visie op het weer op de kaart krijgen van marketing.

Hoelang blijf je op de borrel na afloop hangen?

Hmm, de officiële eindtijd is 17:15 uur, dus laten we zeggen tot 18:00 uur. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken