Onderzoek: live event heeft meerwaarde

Onderzoek: live event heeft meerwaarde
  • B2b
  • 21 sep 2020 @ 11:24
  • 18134 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementOnderzoek

Wat gaat er om in het brein van mensen wanneer zij een live event bezoeken? In samenwerking met vijf evenementenorganisatoren heeft neurowetenschap-bureau Neurensics onderzoek gedaan naar het effect van een beursbezoek op het onderbewuste.

Foto: Nima Marketing Week 2020.

Het gaat hier om RAI Amsterdam, DPG Media, Eventbranche.nl, D&B Eventmarketing en Party Rent Group. Neurensics heeft samen met deze partijen de waarde van live events vergeleken met andere vormen van commerciële informatie-uitwisseling, zoals video en commercials. Met het medische apparaat NIRS en MRI-scanning heeft Neurensics aangetoond dat de waarde van een live contact van een andere orde is, namelijk meer onbewuste aandacht voor de boodschap, dan die van een uitgesteld of digitaal contact. Ook werd duidelijk dat video een event niet kan vervangen, maar de levensduur van een event wel verlengt.

Martin de Munnik, medeoprichter van Neurensics, zegt: 'Een bijzonder gebied in het brein doet actief mee bij een live event, dat niet of veel minder geactiveerd wordt bij het bekijken van een video. Dit deel van het brein is vooral betrokken bij het beoordelen van de feitelijke informatie die wordt aangeboden. De energie die het brein daarvoor gebruikt is veel groter dan die bij de controlegroep. We zien dit als een investering die het brein doet in het vergaren van kennis en de verklaring voor het feit dat een persoonlijk en direct contact veel effectiever is dan een uitgesteld contact.'

Sjoerd Weikamp, eigenaar van Eentbranche.nl, vult aan: 'Een vergelijking van de hersenactivatie van een beursbezoek met die van het zien van videobeelden zoals commercials, leert dat het brein -dankzij de persoonlijke benadering- op een beurs bewust op zoek is naar informatie. Daar waar de informatie van een commercial passief wordt verwerkt. Met lean-in, zoals de wetenschappers dit noemen, wordt proactief informatie verwerkt. Dit vergt veel energie. Zo kan er letterlijk gesproken worden van een investering die het brein doet in het vergaren van die kennis. Wellicht is daarmee verklaard waarom het effect van reclame op de verkoop zoveel tijd en geld kost, daar waar een event-bezoek al snel leidt tot een positieve attitude of directe verkoop.'

Meer bij RAI Amsterdam.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken