Erasmus Universiteit en Nima: Post-Master Marketing Leadership

Erasmus Universiteit en Nima: Post-Master Marketing Leadership
  • B2b
  • 9 okt 2020 @ 07:58
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Het Erasmus Marketing Institute en Nima hebben de handen ineengeslagen om het beste van 2 werelden te kunnen bieden op het gebied van marketingkennis: de wetenschappelijke theorie èn de best practices uit de praktijk.

In dit Post-Master Marketing programma, dat 18 maanden duurt, krijgt de marketeer naar eigen zeggen een zeer complete en relevante marketing- en businessdevelopment opleiding.

Je wordt begeleid door docenten van de Erasmus Universiteit en zeer ervaren marketeers die werkzaam zijn bij toonaangevende bedrijven. Na afloop van deze opleiding beschikt de deelnemer volgens Nima over de beste bagage om door te stromen naar een zware marketingbaan waarin hij/zij als teamleider het verschil gaat maken en gaat bijdragen aan de ambitieuze doelstellingen van het bedrijf.

Arie Barendrecht van de Erasmus Universiteit (zie foto onder) is de bedenker van de Post-master.

Je was nauw betrokken bij de opzet van een nieuwe post-master Marketing in samenwerking met Nima. Wat voegt dat toe? Een post-master? Volstaat Nima C niet op dat niveau?

'Toen ik eind jaren tachtig Nima-A-examen deed in De Jaarbeurs in Utrecht zat ik daar letterlijk tussen duizenden anderen die dat examen ook deden. De marketingopleidingen van het toenmalige SRM, ISW en IBW waren de enige marketingopleidingen van betekenis. Die wereld is totaal veranderd. Elk jaar komen er uit tientallen Nederlandse hogescholen en universiteiten honderden bachelors en masters op de Nederlandse markt, die zijn afgestudeerd in marketing en die direct geaccepteerd worden in bedrijven voor allerlei junior-marketingfuncties. Die voltijds geschoolde marketeers hebben letterlijk nog nooit van het Nima gehoord. Kennen het niet, weten niet waarom ze het nodig zouden hebben en missen daardoor de enorm bruikbare toegang tot het grote kennis- en contactnetwerk van 3.000 praktijkmarketeers. Die jonge marketeers hebben zoeken verrijking van hun beginnende praktijkkennis. Leden van Nima op hun beurt hebben die jonge marketeers weer nodig voor hun teams.'

Op welk carrièrepunt is die behoefte het grootst?

'Precies waar ik zelf jaren geleden met m’n marketingstudie in de avonduren begon; wanneer een marketeer zich na een aantal jaren in de praktijk wil gaan opmaken voor groei naar een leiderschapsfunctie; marketingmanager, marketingdirecteur, commercieel directeur. De post-master in marketingleiderschap is de groeiversneller waar jonge marketeers het meeste baat bij hebben, waarbij de inbreng in het programma gelijk is verdeeld tussen de marketingdocenten van de Erasmus Universiteit en Nima. Dankzij deze post-master krijgen die jonge marketinghonden toegang tot alle denkbare en ondenkbare marketingpraktijkinformatie en het immense contactnetwerk waarin ervaren marketeers en leidinggevenden al jaren werkzaam zijn.'

 

Opzet

Deze Post-Master duurt 18 maanden en is verdeeld in 16 modules. Elke maand wordt er een module gegeven (uitgezonderd vakantieperiodes). De modules duren één dag, van 9:30 tot 16:30 en vinden afwisselend plaats op de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam of bij één van de Nima-partners elders in het land.

Vooraf aan elke lesdag wordt van deelnemers verwacht dat zij zich voorbereiden door het bestuderen van artikelen en/of het bekijken van korte video-colleges met inleiding en achtergrond op de theorie. Tijdens de lesdagen ligt de nadruk op interactie en toepassing van de theorie en cases. Na een module gaan deelnemers steeds zelf aan de slag in hun eigen werkomgeving met een uitdagende opdracht om praktische ervaring op te doen met de nieuwe theorie.

Tijdens dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

  1.     Business Model Innovation
  2.     (Digital) Marketing Strategy
  3.     Marketing Finance (Finance voor non-financials)
  4.     Merk positionering en merk management
  5.     Competitive intelligence
  6.     Contentmarketing en social media strategie
  7.     Pricing
  8.     Intro Data Science en Artificial Intelligence
  9.     Neuromarketing
  10.     Management skills & inspirerend leiderschap

Data

Het programma zal starten op 15 januari 2021 en vervolgens is er maandelijks een module (de vakantieperiode uitgezonderd). Vragen over dit Post-Master programma kun je mailen naar erasmusmarketinginstitute@ese.eur.nl. Een link naar de inschrijfpagina vindt je hier

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken