Onderzoek: marketeer zoekt naar balans

Onderzoek: marketeer zoekt naar balans
  • B2b
  • 12 nov 2020 @ 15:20
  • 17270 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Marketeers hebben moeite met het vinden van de juiste balans op strategisch en organisatorisch vlak. Dit en meer blijkt uit het nieuwe 'C-level-onderzoeksrapport' van onderzoeksbureau DVJ Insights in opdracht van branchevereniging IAB Nederland.

De ambitie om alle ontwikkelingen te volgen en kansen te benutten, en dat ook nog eens in hoog tempo, blijkt onder marketeers voor een ongekende complexiteit en in sommige gevallen ook voor aanzienlijke wrijving te zorgen.

Voor de vierde editie van het CMO-onderzoek hebben DVJ Insights en IAB Nederland 'meer dan 250 senior professionals aan bureau-, technologie en publisher-kant' gevraagd naar hun visie op de toekomst van het marketing- en media-ecosysteem. De combinatie van kwantitatief en kwaliteit onderzoek zorgt in dit C-level-onderzoek voor een interessante cijfermatige verdieping en laat zien waar de grootste behoeftes in de markt liggen en waar duiding, kennis en inspiratie wenselijk zijn.

Wat het onderzoek vooral duidelijk maakt, is dat het merendeel van de ondervraagden zoekende is naar een balans tussen korte en lange termijn, data en creatie, innovatie en bewijsvoering. Deze 'balancing act' was nooit makkelijk, maar door de toegenomen data- en technologische toepassingen en de snelheid waarmee alles gebeurt, ervaren de marketeers meer schuring dan ooit bij de grote uitdagingen waarvoor ze worden gesteld. De wil om te innoveren, om data-gedreven, creatief en divers te zijn, is alom aanwezig, maar consistentie en lange termijn-focus zijn ook belangrijk. Het vinden van een balans hierin, en dat in tijden van corona, lijkt de grootste uitdaging te zijn, zowel binnen het vakgebied als binnen organisaties.

Wendy Pouw, directeur van IAB Nederland, zegt: 'We zien dat de markt zoekende is naar de juiste balans. Een zeer complex traject, waarin met name de snelheid waarmee ons vakgebied digitaliseert een belangrijke rol speelt. En dat brengt de nodige uitdagingen, maar vooral kansen, met zich mee. Het succesvol doorlopen van het digitaliseringstraject vraagt namelijk om een grote diversiteit aan mensen en disciplines. Het is een traject waarin de kracht, kennis en ervaring van verschillende experts wordt gebundeld en waarin de gouden combinatie van creatie-data-tech-media centraal staat. Dat is geen makkelijke taak, helemaal niet nu we door corona massaal vanuit huis werken, maar dit samen oppakken, is wel de enige manier om daadwerkelijk het verschil te maken.'

Bekijk alle onderzoeksresultaten hier.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken