Onderzoek: werknemer voelt zich meer thuis in team sinds corona
- B2b
- 21 dec 2020 @ 16:06
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - HR
- 21 dec 2020 @ 16:06
- Lucas Boon
De meeste werkende Nederlanders voelen zich op hun plek in de organisatie waarvoor ze werken. De coronacrisis heeft hier zelfs in positieve zin aan bijgedragen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank, uitgevoerd door Motivaction.
Van de ruim duizend ondervraagden vindt 92 procent het belangrijk zich thuis te voelen in de organisatie. Slechts 78 procent voelt zich ook daadwerkelijk op zijn plek. Tegelijkertijd heeft de coronacrisis op dit vlak voor 1 op de 10 werkenden positief uitgepakt. Daar staat tegenover dat van de ondervraagden 8 procent zich sinds corona minder thuis voelt in hun organisatie.
Ook de mate waarin werknemers zich thuis voelen in hun team is voor een deel van de werkenden verbeterd sinds de coronacrisis. Zo voelt 84 procent zich thuis in het team en 14 procent vindt dat de coronacrisis hier een positieve invloed op heeft. Van de ondervraagden heeft 9 procent het gevoel meer zichzelf te kunnen zijn op het werk. Opvallend is dat significant meer jongeren (15-25 jaar) dat vinden: 16 procent ziet een verbetering.
Madelon Meester, hoofdredacteur van Intermediair, zegt: 'Blijkbaar slagen we er bij het thuiswerken goed in om het teamgevoel te behouden en zelfs te verbeteren. De coronacrisis brengt een gevoel van saamhorigheid met zich mee. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en werkgevers en werkgevers zijn gedreven er het beste van te maken.'
Ideeën
Van de ondervraagden heeft 76 procent het gevoel alles te kunnen zeggen op het werk. Meer mannen van de vrouwen geven dit aan, respectievelijk 78 en 75 procent. Van de respondenten geeft 5 procent aan dit helemaal niet te kunnen. Dat alle ideeën op het werk serieus worden genomen, vindt 87 procent van de respondenten belangrijk. Toch ligt het percentage waarop we dit ook daadwerkelijk ervaren een stuk lager: 70 procent heeft het idee dat werkgevers en collega's serieus luisteren naar ideeën die geopperd worden. Met name praktisch opgeleiden hebben het gevoel dat er niet naar alle ideeën wordt geluisterd. Bijna 1 op de 10 werkenden geeft aan dat de coronacrisis het serieus nemen van de eigen inbreng verbeterd heeft.
Diversiteit
Tweederde van de respondenten (69 procent) vindt dat er oog is voor de onderlinge verschillen tussen werknemers in hun organisatie. Daarbij vindt 6 procent dat de coronacrisis de situatie op dit vlak verbeterd heeft. Iets minder dan de helft van de respondenten vindt het bedrijf waarvoor ze werken een goede afspiegeling van de samenleving. Bijna 1 op de 5 respondenten (19 procent) ervaart dit helemaal niet zo. Met name hoogopgeleiden zijn die mening toegedaan: een kwart vindt het bedrijf waarvoor ze werken geen afspiegeling van de maatschappij.
Bekijk meer onderzoeksresultaten hier.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing