Toyota geeft gas op waterstof

Toyota geeft gas op waterstof
  • B2b
  • 7 dec 2020 @ 09:51
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Om de kansen van waterstof in Europa zo goed mogelijk te benutten, heeft Toyota Motor Europe (TME) de Fuel Cell Business Group gelanceerd die toezicht gaat houden op alle Toyota waterstofactiviteiten in Europa.

Het besef dat waterstof een belangrijke bijdrage kan leveren aan een toekomstige samenleving zonder schadelijke emissies – zoals vermeld in de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties – veroorzaakt een toenemende interesse en grotere investeringen in ‘hydrogen’. Hierbij worden bedrijven en consumenten zich steeds meer bewust van de voordelen die waterstof biedt aan een breed scala aan toepassingen.

Toyota: businesscase van waterstof versterken

De Fuel Cell Business Group van Toyota is gevestigd in Brussel en zal de businesscase van waterstof versterken en de introductie ervan in mobiliteit en op andere terreinen ondersteunen. Hiermee wordt Toyota’s brandstofceltechnologie toegankelijk voor andere commerciële partijen. De aanpak maakt deel uit van Toyota’s langetermijnstrategie op het gebied van duurzaamheid.

De voordelen van waterstof zijn zonneklaar

Thiebault Paquet, Director Fuel Cell Business Group: ‘De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten we op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch vergroot hebben. Toyota loopt op waterstofgebied voorop, met forse investeringen in een ‘Hydrogen Society’ en de introductie van voertuigen van de volgende generatie, het creëren van nieuwe markten en het realiseren van extra productiecapaciteit.’

Fuel Cell System

Al in 2014 introduceerde Toyota de Mirai, ‘s werelds eerste sedan die uitgerust is met brandstofceltechnologie en op waterstof rijdt. Sindsdien heeft Toyota de technologie doorontwikkeld met als resultaat een aandrijflijn die compacter, lichter en efficiënter is. Dit geoptimaliseerde Fuel Cell System debuteert in de tweede generatie Mirai die vanaf maart 2021 in Nederland leverbaar is voor prijzen die beginnen bij 65.995 euro. De nieuwe Mirai heeft bovendien een grotere actieradius van 650 kilometer (WLTP).

Waterstofbus

Toyota’s bewezen brandstofceltechnologie is ook geschikt voor andere toepassingen dan auto’s, zoals vrachtwagens, stadsbussen – zoals de waterstofbus van Caetano –, vorkheftrucks en generatoren. En Toyota voert ook tests uit met boten en treinen.

Aantrekkelijker voor meer consumenten

Om de diepgaande introductie van waterstof in Europa te versnellen, concentreert Toyota zich op waterstofclusters of ecosystemen waar een lokale infrastructuur transportvloten en mobiliteitsdiensten op waterstof ondersteunt Toyota is van mening dat dergelijke activiteiten de vraag naar waterstof stimuleren, de kosten verlagen en de levensvatbaarheid van de infrastructuur versterken. Hierdoor zal waterstof volgens het automerk op termijn aantrekkelijker worden voor meer consumenten.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken