Monitor Consumentengedrag: meer bewegen, radio luisteren, online leren

Monitor Consumentengedrag: meer bewegen, radio luisteren, online leren
  • B2b
  • 15 jan 2021 @ 10:56
  • 18221 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken. De start van het nieuwe jaar is vaak het moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Vooral jongeren zijn volgens de monitor consumentengedrag van bureau Validators gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen.

In de eerste week van 2021 is het aantal jongeren dat zegt meer te sporten met 10% toegenomen. Daarnaast ondernemen ze meer buitenactiviteiten zoals een strandwandeling of hardlooprondje. Nu sportscholen nog steeds dicht zijn moeten we creatief zijn en lijken jongeren hun beweging met name in de buitenlucht te zoeken. Ook zitten jongeren nog steeds meer op social (+30%). Op dit snijvlak kunnen aldus Validators sport- en outdoor merken jongeren via social beter bereiken en wellicht stimuleren om dit gedrag vol te houden.

Naast het alom bekende voornemen om meer te gaan bewegen, zien we ook een intellectueel voornemen onder jongeren. In de eerste week van het nieuwe jaar stijgt namelijk het aantal jongeren dat meer tijd besteedt aan het leren van nieuwe dingen zoals het bespelen van een instrument of het volgen van een online opleiding. Voorbeelden van hierop aansluitende platformen zijn Lynda.com (via LinkedIn) of edX waar je zelfs opleidingen kunt volgen van wereldwijd gerenommeerde kennisinstituten als Harvard of Berkeley. 

Radio

Met alle maatregelen en daaraan gekoppelde beperkingen die het afgelopen jaar domineerden is onze traditionele mediaconsumptie flink toegenomen. Niet alleen in het begin van de coronacrisis keken we meer tv en streamden we meer; tot op de dag van vandaag kijkt ruim een kwart van de Nederlanders meer tv dan voor de coronacrisis. Ook kijkt één op de drie Nederlanders meer on-demand en streamt maar liefst 41% meer dan een jaar eerder. Vooral non-lineair tv-kijken is daarmee flink gegroeid in populariteit. IMDb gelooft al langer in het idee van video on demand mét reclame, dus hoe lang zal dat nu nog op zich laten wachten?

We zijn meer gaan kijken, maar ook meer gaan luisteren. Terwijl we minder onderweg zijn luistert (ruim) een kwart van de Nederlanders - met name jongeren - meer naar de radio dan voor de coronacrisis. Spaans wetenschappelijk onderzoek (2020)* concludeert hetzelfde: tijdens de pandemie wordt er over de hele wereld meer radio geluisterd dan voorheen. Belangrijkste reden is dat radio een belangrijke rol speelt in tijden van crisis, met name vanwege het feit dat het een universeel, simpel en zeer toegankelijk medium is.

Out-of-Home

In het begin van de crisis ondernamen Nederlanders veel minder buitenactiviteiten dan voor corona. Begin april gaf zelfs nog 43% van de Nederlanders aan minder met buitenactiviteiten bezig te zijn. Nu is dat percentage afgenomen naar 31%. Er is dus een activatie opgetreden. Waar je in het begin van de crisis mensen het beste via hun persoonlijke beeldscherm kon bereiken, lijkt Out-of-Home weer een steeds interessantere keuze te worden.

* Rodero, E. (2020). Radio: the best media in crisis. Listening habits, consumption and perception of radio listeners during confinement by COVID-19. The Information Professional, 29(3), 1-15.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken