Onderzoek: marketeer niet bezig met kerntaken

Onderzoek: marketeer niet bezig met kerntaken
  • B2b
  • 19 feb 2021 @ 16:06
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Nederlandse marketeers besteden te weinig tijd aan hun kerntaken en zijn voornamelijk bezig met 'de onvermijdelijke ruis'. Dit en meer blijkt uit het Global Marketing Report, uitgevoerd door Workfront (onderdeel van Adobe).

Voor dit internationale onderzoek zijn in totaal bijna 900 marketeers van bedrijven met 500 medewerkers of meer ondervraagd: 400 uit de VS, 127 uit Duitsland, 125 uit het VK, 100 uit Zweden en 126 uit Nederland.

De Nederlandse prioriteitsstelling wijkt enigszins af van wat internationale marketeers belangrijk vinden. We lijken nogal 'doenerig' te zijn en zijn te weinig bezig met creativiteit. De diepste drijfveer (creativiteit) en bestaansrecht (marktvraag) worden ondergesneeuwd en blijken wel wat ademruimte te kunnen gebruiken: slechts 20% van hun tijd hebben marketeers beschikbaar voor hun kerntaken. De rest is de onvermijdelijke ruis en zijn algemene en bijkomende taken, zo wordt gesteld in het onderzoeksrapport.

Opvallend is dat bijna een derde van de Nederlandse marketeers (29%) samenwerking met belanghebbenden binnen de organisatie het belangrijkst in zijn functie ziet. Ook vindt men het belangrijk om snel op marktveranderingen te kunnen reageren (28%) en om werk goed en tijdig af te kunnen ronden (ook 28%). Pas op de vierde plaats komt het creatieve denkwerk (26%), op de vijfde plaats gevolgd door de vaardigheid om marketingdata om te kunnen zetten in beslissingen (24%).

Het totaalplaatje van alle onderzochte westerse landen laat andere prioriteiten zien. Daarin willen marketeers op de eerste plaats creatief zijn (34%), snel kunnen reageren op de markt (31%) en op tijd kwaliteit kunnen leveren (31%). Op de vierde plaats willen ze goede beslissingen kunnen nemen op basis van marketingdata en op de vijfde plaats staat, internationaal bezien, het creëren van vraag in de markt (24%).

Het onderzoeksrapport met alle resultaten is hier op te vragen.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken