Onderzoek: thuiswerken blijft, maar werkgever is aan zet
- B2b
- 24 feb 2021 @ 08:50
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 24 feb 2021 @ 08:50
- Lucas Boon
Het is bijna een jaar geleden dat werkend Nederland massaal verhuisde van kantoor naar keukentafel. Thuiswerken is een blijvertje, maar veel werknemers willen zaken verbeteren, zoals een cyberveilige werkplek en nieuwe apparatuur.
Het cyberbewustzijn onder werknemers is gegroeid, waarbij wordt verwacht dat ook de werkgever hierin zijn verantwoordelijkheid neemt. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Kaspersky en Mediaxplain, dat 1.000 Nederlandse werknemers vroeg naar hun ervaring en mening over thuiswerken nu en in de toekomst.
Van de ondervraagden wil 55% zaken ten opzichte van het thuiswerken verbeteren. Na bijna een jaar werkt de helft nog steeds met tijdelijke noodoplossingen, zoals verouderde apparatuur, slecht meubilair en een onveilige internetverbinding. Kijkend naar de toekomst vindt 42% dat het tijd is om ook de cyberveiligheid van het thuiskantoor aan te pakken.
De thuiswerkers zijn zich het afgelopen jaar meer zorgen gaan maken over de veiligheid met het oog op virussen en hackers (15% meer dan maart 2020). Daarbij zijn er zelf al extra maatregelen getroffen (10% meer dan vorig jaar), zoals een goede virusscanner en het regelmatig updaten van software. Ook checkt 61% of de webcam en/of microfoon uitstaat als deze niet wordt gebruikt. Desondanks werkt vier op de tien ondervraagden nog steeds met minder middelen dan op kantoor.
Minder dan de helft van de ondervraagden maakt gebruik van een pc of laptop van werk. Daarnaast vraagt de werknemer om betere cyberbeveiliging: 43% vindt dat de werkgever meer zou kunnen doen op dit gebied, waarbij de behoefte ligt in zaken als een VPN-verbinding en werken vanuit een secure cloud.
Mark Beunk, general manager Benelux bij Kaspersky, licht toe: 'Het snel, meer werken op afstand heeft het afgelopen jaar geleid tot een toename in cyberaanvallen. Het bedrijfsverkeer nam toe en gebruikers gingen snel over op het gebruik van alternatieve diensten om gegevens uit te wisselen. Het is onwaarschijnlijk dat dit verandert, ook wanneer personeel terugkeert naar kantoor. Om bedrijfsgegevens beter te beschermen is een betere zichtbaarheid van Cloud-toegang nodig en is het belangrijker dan ooit om werknemers bewust te maken van IT-security.'
Meer uitkomsten:
-Thuiswerkers zijn het meest trots zijn op hoe ze werk en privé het afgelopen jaar hebben gecombineerd (61%) en de efficiëntie waarmee ze dat hebben gedaan (42%).
-Minder trots zijn ze op de progressie die ze hebben gemaakt qua werk, zoals het maken van promotie (13%) en de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden (11%).
-Ruim vier op de tien ondervraagden werkten het afgelopen jaar in dezelfde ruimte als gezin/huisgenoten en bij bijna een op de drie kwamen gezinsleden/huisgenoten weleens in beeld tijdens video calls.
-31% geeft aan dat de omgeving gevoelige bedrijfsinformatie zou kunnen opvangen.
-69% van de thuiswerkers mist zijn/haar collega’s.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing