[jong in marketing] Lisanne Wisman: 'Iedereen kent mijn product'

[jong in marketing] Lisanne Wisman: 'Iedereen kent mijn product'
  • B2b
  • 26 mrt 2021 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewRetailFood

Lisanne Wisman (32) werkt bij Cono Kaasmakers als Retail Brand Manager voor Beemster-kaas. Zij is verantwoordelijk voor alle introducties en communicatie binnen het retailkanaal. ‘Het is fijn om voor een bedrijf/merk te werken dat ook echt iets te vertellen heeft.’

Waarom heb je voor marketing gekozen?
De voornaamste reden is omdat ik een enorme fan ben van merken en ik kan echt warm lopen van mooie campagnes en innovatieve producten. Daarnaast, als FMCG-marketeer, spreekt de dynamiek in deze branche mij aan. Nieuwe producten volgen elkaar in rap tempo op en je moet snel kunnen schakelen en continu innoveren. Ik heb divers werk en moet analytisch en rationeel zijn, maar ook creatief en innovatief. Er is een grote variatie aan projecten, je verveelt je nooit en je wordt steeds geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Een ander leuk aspect is uiteraard dat iedereen ‘jouw’ product kent.

Wat is het leukste aan je huidige baan?
Waar mijn hart nog steeds sneller van gaat kloppen, is als ik het eindproduct in de supermarkt zie liggen. Niks is mooier dan het lanceren van nieuwe producten/verpakkingen en het eindresultaat in de schappen te zien.

Wat is de komende jaren jouw grootste marketinguitdaging?
Meer focussen op datadriven marketing; dat doen we namelijk naar mijn smaak nog te weinig en dat terwijl er zoveel data voorhanden is waar we als marketeers uit kunnen putten. Maar ik wil niet alle marketinginspanningen alleen maar baseren op data; onderbuikgevoel speelt toch ook vaak nog een sterke rol in het nemen van beslissingen. Succes zit denk ik in een goede combinatie van beide.

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?
Poeh, dat is een lastige vraag. Ik wist al vrij snel dat ik als Brand Manager aan de slag wilde binnen de FMCG. Echter heb ik wel een voorliefde voor fotografie. Ik ben gek op reizen en mooie ‘plaatjes’. Dus mocht ik toch ooit willen switchen, word ik wellicht reisfotograaf :D

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?
Absoluut om te gaan werken bij Cono Kaasmakers. Het is een ontzettend leuk bedrijf om voor te werken met ook echt een mooi verhaal. Het is fijn om voor een bedrijf/merk te werken dat ook echt iets te vertellen heeft. Daarnaast krijg ik alle vrijheid om mijn ‘eigen ding’ te doen en mijzelf verder te ontwikkelen, dus dat is erg prettig.

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?
De disbalans tussen privé en werk. Constant ‘aan’ staan en het uiterste van jezelf vragen. Niet eens altijd omdat anderen dat van je verwachten, maar met name omdat we het onszelf opleggen.

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?
Bol.com en Picnic zijn voor mij een voorbeeld voor de marketingwereld. Los van het feit dat Bol.com een gigantische webwinkel heeft, zijn ze ook op hun social media erg actief. Bol.com is een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan op het gebied van communicatie. Wat zij doen is consumenten proberen fan te laten worden door middel van humor. Hun communicatie-uitingen hebben altijd een grappige toon en dat is ook hoe ze hun klanten benaderen.
Daarnaast ben ik groot fan van Picnic, één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Picnic gaat voor totaalgemak en het is simpel om via de app te bestellen. Ze hechten veel waarde aan het milieu en rijden dan ook in 100% elektrische auto’s, al lijkt het meer op een pausmobiel ;) Het geeft me in ieder geval elke keer weer een glimlach op het gezicht als ik er één langs zie rijden!

Wat zijn jouw favoriete merken?
Nespresso is één van mijn favoriete merken. Ik vind de koffieproducent heel krachtig qua communicatie. Wie kent de reclames met George Clooney nou niet?! Hij is heel charismatisch en brengt een goede dosis humor mee.
Daarnaast vind ik Ikea een inspirerend merk. Het Zweedse woonwarenhuis wil de beste producten tegen de laagste prijs verkopen en is in staat producten aan te bieden die voor diverse doelgroepen interessant zijn. Als je Ikea binnen loopt, zie je zowel studenten, als gezinnen en ouderen rondlopen. Het publiek is echt heel divers. Tevens heeft Ikea ook een duidelijke focus op het verduurzamen van hun productiepraktijken en zit duurzaam ondernemen echt in de genen van het bedrijf.

Corporate Monday of Casual Friday?
Een goede combinatie van beide, maar als moet ik kiezen dan zeker Casual Friday! Ik ben nergens zonder mijn sneakers ;)

Positieve feedback of met gestrekt been erin?
Ik ben redelijk recht voor zijn raap en zeg wat ik denk, maar ik ben zeker van mening dat positieve feedback beide partijen het verste brengt!

Wat staat er op je bucket list?
Skiën in Teheran, Iran. Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Iran en hij zegt altijd hoe mooi het skigebied is, dus dat staat zeker op het lijstje! Daarnaast zeg ik al een aantal jaar dat ik een keer wil parachutespringen, alleen merk ik steeds vaker dat ik een beetje last heb van hoogtevrees, haha. En laat dat nou net niet zo goed samen gaan.

Romanticus of realist?
Zeker te weten een romanticus! The cheesier the better, I love it!

Wat is je guilty pleasure?
Bier en kaas! Oh ja en chocola. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik kan opnoemen. Ik ben een echt foodliefhebber!

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 06, 2021.
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken