Monitor Consumentengedrag: sportscholen en winkels moeten consumenten weer in beweging krijgen

Monitor Consumentengedrag: sportscholen en winkels moeten consumenten weer in beweging krijgen
  • B2b
  • 19 mrt 2021 @ 14:19
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Onderwerpen die momenteel actueel zijn: avondklok, sportscholen, winkelen en gezonder eten (zonder vlees). De zorgen over de eigen mentale gezondheid is zeker onder jongeren nog nooit zo hoog geweest. Sportscholen en winkels hebben een vergelijkbare uitdaging: hoe krijgen we de mensen weer over de drempel?

De hang naar gezonde en duurzame producten is vooral onder vrouwen hoog. Merken die hierop inspelen moeten er wel rekening mee houden dat de relevantie van merken lager is bij vrouwen dan bij mannen. Benadruk bij hen dan ook vooral kwaliteit en prijs in communicatie.

Mentale zorgen onder jongeren nog nooit zo hoog door avondklok

De avondklok begint zijn tol te eisen. Dit is vooral te merken aan groeiende zorgen over mentale gezondheid. Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren (53%) maakt zich inmiddels zorgen over de eigen mentale gezondheid. Een stijging van 16% in vijf weken tijd. Hiermee hebben de zorgen over de geestelijke gezondheid onder jongeren een all time high bereikt. Dit lijkt vooral te worden veroorzaakt door de avondklok. Onder jongeren is de avondklok met afstand de eerste maatregel die ze versoepeld willen zien. Meer dan de helft van de jongeren zou willen dat de avondklok zo snel mogelijk versoepeld wordt. Dit is een sterke stijging in onvrede, eind januari was dit namelijk nog maar een kwart van de jongeren. Ook zien we dat de groep jongeren zegt zich steeds minder goed aan de regels te houden. De versoepelingen die het kabinet vorige week aankondigde zijn voor deze groep dan ook slechts een schrale troost.

Optimaal benutten van versoepelingen in sport en retail sector vraagt om sterke communicatie

Goed nieuws voor jongeren is dat er kleine versoepelingen zijn op het gebied van sporten. Jongeren onder de 27 jaar mogen al een aantal weken weer sporten in teamverband. Voor de mensen die niet aan teamsport doen, of ouder zijn dan 27 jaar, heeft het kabinet vorige week de teugels iets laten vieren. Buiten sporten in kleine groepen is vanaf deze week voor iedereen weer mogelijk. Deze versoepeling was hard nodig, want momenteel geeft maar liefst 57% van de Nederlanders aan (veel) minder te sporten dan voor de coronacrisis. Na de aankondiging van de versoepelingen op sportief gebied zien we het aandeel dat het moeilijk heeft met de beperkte sport en recreatiemogelijkheden dalen met 8%.

Voor sportscholen biedt dit een welkome kans. De sportscholen hebben een moeilijk jaar achter de rug, maar dit is hét moment om het contact met de abonnees weer aan te halen. Daarnaast vormen deze versoepelingen ook een mogelijkheid om weer nieuwe klanten binnen te halen. Door al dat thuis zitten heerst onder veel mensen waarschijnlijk een grote behoefte om weer te gaan sporten. Dit kan echter nog een flinke uitdaging worden. Er zal ook een groep zijn die inmiddels gewend is geraakt aan het individueel buiten sporten.

Maartje van Will, Insights Consultant bij Validators en lid expertteam: ‘Om een abonnement bij de sportschool weer aantrekkelijk te maken voor deze groep zullen sportscholen uit moeten pakken. TrainMore pakt dit handig op en biedt lessen aan in de buitenlucht in kleine groepen. Om ook weer mensen naar binnen te krijgen hebben ze nu een aanbieding waarbij mensen die zich nu inschrijven twee maanden gratis krijgen als de sportscholen weer opengaan.’

Een grote barrière die we bij het winkelen nog zien is de verplichting om van tevoren je bezoek te reserveren

Naast het sporten heeft het kabinet ook een andere versoepeling aangekondigd: de retailsector krijgt weer wat ademruimte door maximaal vijftig klanten tegelijk in een winkel toe te staan. Naast dat momenteel 36% van de Nederlanders meer tijd besteedt aan online winkelen dan voor de coronacrisis geeft 60% aan minder tijd te besteden aan offline winkelen. Deze laatste groep is van belang voor het optimaal benutten van deze versoepeling door fysieke winkels. Een grote barrière die we hier nog zien is de verplichting om van tevoren je bezoek te reserveren, dit zit namelijk nog niet in het systeem van de consument. De behoefte aan fysiek winkelen en elke vorm van belevenis buitenshuis is zeker aanwezig. Voor winkels is het van belang in hun communicatie de barrière van het winkelen op afspraak te verlagen. Herinner in je communicatie de consument eraan dat het weer mogelijk is om fysiek te winkelen, maak het reserveren zo makkelijk mogelijk en communiceer dit.

Noud Schartman, promovendus VU/Validators en lid expertteam: ‘In de Monitor Consumentengedrag hebben we over het hele afgelopen jaar gezien dat strengere maatregelen, in combinatie met onzekerheid over de toekomst, leiden tot meer uitgestelde aankopen. Nu de maatregelen wat versoepeld worden en er een stipje op de horizon staat, zien we dat in bijna alle sectoren er minder aankopen uitgesteld worden. Deze consumenten willen hun geld weer uitgeven in winkels, bied ze dus die kans!’

Plantaardige producten is een interessante groeicategorie onder vrouwelijke consumenten

Vorige week was het de Nationale week zonder vlees. Door corona is gezondheid een hot topic. Dit geeft alle gezonde merken een schepje extra relevantie. Het broertje van de Nationale week zonder vlees, Veganuary, brak dit jaar alle records. Het succes bewijst dat dit soort evenementen van grote waarde zijn voor merken en retailers en toont de groeimogelijkheden voor plantaardige producten. Bijna 65% staat open voor het eten van minder vlees in de toekomst, wat het groeipotentieel van deze categorie aantoont.

Mannen en vrouwen vinden communicatie door merken over gezondheid ongeveer even belangrijk (50% vs 48%). Maar vrouwen hechten een stuk meer waarde aan communicatie over duurzaamheid dan mannen (46% vs. 37%). Naast dat minder vlees eten natuurlijk gezond is, is het ook een duurzame keuze. Vooral jonge vrouwen vinden communicatie over duurzaamheid erg belangrijk (56%). Een ander interessant verschil tussen mannen en vrouwen is het belang dat zij hechten aan merken. De relevantie in het koopproces van merken is hoger bij mannen dan bij vrouwen. Mannen kiezen op merk en koopgemak. Vrouwen kijken meer naar kwaliteit en prijs.  Een merk dat slim op deze trends inspeelt is No Fairytales, een aanbieder van tortilla’s die 45% groenten bevatten. Het grootste deel van hun doelgroep bestaat uit vrouwen. Wellicht dat ze meer mannen kunnen overhalen door het koopgemak te benadrukken?

Nicolette de Weerd, marketingmanager bij No Fairytales: “Gezond eten moet iets zijn waar je niet bij na hoeft te denken. Wat dat betreft sluiten we aan bij de koopgemak behoefte van mannen. Vrouwen gaan meer voor kwaliteit, en dat kun je bijvoorbeeld doen door onze groentetortilla’s te kiezen in plaats van de normale witte tortilla. Ons doel als team is dan ook om zoveel mogelijk mensen te verrassen met onze groentetortilla’s, die voor bijna de helft uit groenten bestaan. De groenten geven niet alleen meer kleur aan het deeg, maar ook meer smaak. Het is mooi om terug te zien op onze social kanalen, dat steeds meer mensen op een lekkere en gemakkelijke manier een stapje gezonder weten te doen, zonder hun eetgedrag te hoeven te veranderen.”

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken