Mastercard lanceert True Name voor lgbtqia-gemeenschap

Mastercard lanceert True Name voor lgbtqia-gemeenschap
  • B2b
  • 18 mei 2021 @ 10:09
  • 5956 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Met de nieuwe kaartfunctie kunnen kaarthouders hun voorkeursnaam gebruiken op hun betaalkaart en creditcard, waarmee een belangrijk pijnpunt wordt weggenomen voor veel mensen in de LGBTQIA+ gemeenschap.

De kaartfunctie werd op WorldPride 2019 aangekondigd en is sindsdien succesvol gelanceerd bij grote banken in de Verenigde Staten. De Nederlandse onlinebank bunq is de eerste kaartuitgever die True Name beschikbaar stelt in 30 Europese landen, waaronder Nederland.

Voor transgender en non-binaire personen is de naam op hun betaalpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft.

Een officiële naamswijziging wordt ervaren als een lang en moeizaam juridisch proces. True Name van Mastercard is ontworpen om dit te veranderen. De kaartfunctie stelt mensen in staat om hun voorkeursnaam op de betaalpas weer te geven. Bestaande en nieuwe bunq kaarthouders kunnen vanaf vandaag een nieuwe kaart aanvragen waarop hun gekozen naam staat.

Deze mogelijkheid is van essentieel belang voor de LGBTQIA+ gemeenschap.

Een op de drie (32%) mensen die een identiteitsbewijs gebruiken die niet overeenkomt met hun ware identiteit, heeft te maken gehad met negatieve ervaringen zoals intimidatie en geweigerde diensten of is zelfs aangevallen.

‘Bij Mastercard staan we voor inclusie. We bieden kaarthouders de mogelijkheid om hun gekozen naam te gebruiken, omdat iedereen financiële producten verdient waarmee ze zichzelf identificeren,’ aldus Mark Barnett, president van Mastercard Europa. ‘Deze kaartfunctie verlicht een groot pijnpunt in de transgender en non-binaire community en zorgt dat mensen hun ware identiteit veilig, eenvoudig en met trots kunnen gebruiken. We roepen de betaalindustrie op om deze norm voor iedereen toe te passen.’

'We zijn trots om deel uit te maken van deze ontwikkeling. Bij bunq geloven we in de kracht van diversiteit en alle kleuren van de regenboog. True Name™ laat zien dat een kleine verandering een grote impact kan hebben. Het stelt mensen in staat om vrij te zijn en hun leven te leiden zoals zij willen,' stelt Ali Niknam, CEO van bunq.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken