Monitor Consumentengedrag: #3 mobiliteit

Monitor Consumentengedrag: #3 mobiliteit
  • B2b
  • 21 mei 2021 @ 04:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Met de toename in versoepelingen zien we dat Nederland weer in beweging komt. En daar profiteert de mobiliteitssector van: aankopen van eigen vervoersmiddelen (auto, fiets, scooter) zitten in de lift.

Verder zien we dat vooral onder jongeren audio in opkomst is. Zowel podcasts, als een relatief nieuw live platform als Clubhouse. Door alle affaires rondom persoonsgegevens zijn vooral 30-ers en 40-ers gevoeliger geworden voor communicatie rondom privacy.

Versoepelingen van de overheid zorgen voor verschuiving in consumentengedrag

Sinds deze week gaat de samenleving wéér een stukje verder open: we mogen langer op het terras blijven zitten, we kunnen weer naar pretparken, openluchtmusea en de sportschool. De invloed hiervan op consumentengedrag, die we twee weken geleden al signaleerden, zet door. Zo letten we, nu we weer de deur uitgaan, weer meer op ons uiterlijk.

Willeke Brokking, CMI Lead Benelux bij Unilever: ‘Wij hebben gezien dat persoonlijke verzorgingsproducten als shampoo en conditioner een stuk minder verkocht worden sinds corona. Blijkbaar wassen mensen door het vele thuis zitten hun haar een stuk minder vaak.’

Nu zullen dit soort aankopen waarschijnlijk juist weer toenemen. In onze Monitor Consumentengedrag zien we bijvoorbeeld dat het aantal mensen dat geld heeft uitgegeven aan mode, de afgelopen weken is toegenomen. Terwijl de groep die geld heeft besteed aan streamingsdiensten en offline hobby’s juist af aan het nemen is. Een andere trend, die geldt voor vrijwel alle productcategorieën, is dat steeds minder mensen zich enkel online oriënteren op een aankoop, en juist steeds meer mensen dit in de fysieke winkel doen. Dit geldt ook voor de daadwerkelijke aankoop.

Meer aankopen eigen vervoersmiddelen, het liefst in de fysieke winkel

Eén van de sectoren die profiteert van de switch van online naar offline en de mogelijkheden om weer het huis uit te gaan, is de mobiliteitssector. We willen weer vaker ergens naar toe en willen daar zo snel, makkelijk of goedkoop mogelijk zien te komen. Een productcategorie waarin we duidelijk de verschuiving naar meer offline winkelen terugzien, zijn de eigen vervoersmiddelen (auto, fiets, scooter). Als mensen een nieuw vervoersmiddel willen kopen doen ze dit steeds vaker weer offline. Deze groep consumenten is sinds eind maart toegenomen van 30% naar 40%. De groep die aangeeft dat de aankoop van een vervoersmiddel niet van toepassing is, is juist teruggelopen in diezelfde periode van 32% naar 16%. Consumenten staan weer meer open voor de aanschaf van een vervoersmiddel en gaan hiervoor het liefst naar de fysieke winkel.

Oudere mensen geven vaker geld uit aan een eigen vervoersmiddel dan jongere mensen.

Wel oriënteert ongeveer de helft van de jongeren zich op een nieuw eigen vervoersmiddel en dit doen ze zowel offline als online. Voor de jongere doelgroep is het als merk in de vervoersmiddelenbranche dus van belang om zowel online als offline aanwezig te zijn.

Cathelijn te Koppele (zie foto hierboven), Insights Consultant bij Validators: 'Steeds minder Nederlanders (willen) reizen met het OV vanwege de coronacrisis. Een groot deel van de jongeren heeft nog geen eigen vervoersmiddel, maar de behoefte hieraan neemt toe. Vooral doordat ze vaker op vakantie gaan in eigen land en naar natuurgebieden trekken om te wandelen en fietsen, is dit extra relevant. De offline winkel blijft in deze erg belangrijk voor jongeren. Waar social media goed dient ter promotie, blijft het bij een fysiek product als een auto of elektrische fiets noodzakelijk dat dit tastbaar is.'

Groeiende populariteit podcasts biedt interessante advertentiemogelijkheden voor merken

Spotify kreeg er in het laatste kwartaal van 2020 meer klanten bij dan dat ze eigenlijk hadden verwacht. Hoe dit kwam? Door de toenemende populariteit van podcasts, als je het Spotify zelf vraagt. Ook in onze eigen Monitor Consumentengedrag zien we de populariteit van podcasts terug, vooral onder jongeren. Bijna een derde van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar luistert minimaal één keer per week een podcast. Dit is twee keer zoveel als het gemiddelde in Nederland, dat op 16% ligt. Dit relatief nieuwe mediumtype biedt merken interessante mogelijkheden om te adverteren. Sinds kort hebben netwerken als Dag en Nacht Media manieren gevonden om het produceren van podcasts winstgevend te maken. Merken kunnen hun advertentie laten horen aan het begin, tussendoor, of aan het einde van de podcast. Daarnaast is het mogelijk om sponsor te zijn van een podcast. Dan bespreken de hosts van de podcast jouw merk tijdens de podcast. Doordat de podcast een mediumtype is waar over het algemeen met veel aandacht naar geluisterd wordt, betekent dit kwalitatieve aandacht voor jouw advertentie en merk.

Een andere interessante vorm van audio om in de gaten te houden is het platform Clubhouse. Een jaar na lancering luistert maar liefst 15% van de jongeren minimaal één keer per week naar dit platform; het gemiddelde in Nederland ligt op 8%. Het platform draait volledig om live audio. Via Clubhouse kunnen gebruikers realtime gesprekken voeren en gesprekken meeluisteren. De app was een jaar lang enkel beschikbaar voor iPhone, maar wordt nu ook voor Android gelanceerd. Waarschijnlijk zal dit leiden tot een snelle toename in gebruikers.

Privacy en verwerking van persoonsgegevens belangrijk onderwerp voor 35 tot 54-jarigen

Podcasts en apps als Clubhouse passen in de verschuiving naar de digitale wereld. In deze wereld ontkomen we er niet meer aan om overal waar we komen persoonlijke gegevens achter te laten. De berichtgeving omtrent de toeslagenaffaire, datalekken en andere privacy gerelateerde misstappen van de laatste tijd heeft duidelijk zijn weerslag gehad. Specifiek voor de leeftijdscategorie 35-54 jaar zien we dat het aantal mensen dat belang hecht aan communicatie door merken omtrent privacy en de verwerking van persoonlijke gegevens sinds eind maart sterk is toegenomen, van 13% naar 22%. Daarmee is dit onderwerp na gezondheid, duurzaamheid en corona voor deze leeftijdsgroep het belangrijkste onderwerp. Door als merk zorgvuldig met privacy om te gaan en dit ook duidelijk te communiceren kun je dus voor deze leeftijdsgroep barrières wegnemen om je product of dienst aan te schaffen.

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan nu aan.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken