Merkschade Booking.com na bonusrel is fors
- B2b
- 4 jun 2021 @ 16:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFood
- 4 jun 2021 @ 16:15
- Peter van Woensel Kooy
Booking Holdings, met haar hoofdkantoor in Amsterdam, gaat de coronasteun die het van de Nederlandse overheid heeft ontvangen, terugbetalen. Dit vanwege de ophef over de royale bonussen voor het driekoppig bestuur na staatssteun.
'We hebben het debat in de Nederlandse samenleving van de afgelopen dagen op de voet gevolgd, nemen dit uiterst serieus, en hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp', laat Booking.com weten in Het Parool. 'Tijdens de pandemie hebben we de beschikbare opties om Booking.com door de crisis heen te loodsen en werkgelegenheid te behouden zo goed mogelijk ingezet, inclusief een beroep op de NOW-regeling.'
Minister Wouter Koolmees zei vrijdagochtend 4 juni 2021 door het bedrijf gebeld te zijn. 'Ik vind het terecht en verstandig dat ze terugbetalen, gezien de bonussen voor het bestuur.'
Overheidssteun
Het bedrijf ontving wereldwijd ruim 100 miljoen euro aan overheidssteun. Hiervan ontving Booking zo’n 65 miljoen euro steun van de Nederlandse overheid. Ook leende het nog ruim drie miljard euro. Toen onlangs door de NRC in dit artikel werd gemeld dat Booking zijn eigen beloningsregels aanpaste, zodat de miljoenenbonussen van de top gewaarborgd bleven, ontstond er grote verontwaardiging in Nederland. Het driekoppige Amerikaanse bestuur ontving buitenproportionele aandelenpakketten ter waarde van ruim 28 miljoen euro. Precies de graaicultuur waar veel Nederlanders een bloedhekel aan hebben.
Retentie-beloning
Booking wilde de extreme bonussen uitkeren om mensen voor het bedrijf te behouden, staat in de documenten. Medewerkers op het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam kregen over 2020 gemiddeld 80 procent van de maximale bonus uitgekeerd, die doorgaans zo’n 15 procent van een jaarsalaris bedraagt. Ook hierbij speelden ‘retentieoverwegingen’ een belangrijke rol, zo ontdekte NRC. 'Door de beloningen voor belangrijke medewerkers op peil te houden, wil Booking voorkomen dat zij overstappen naar techbedrijven die geen last hebben van de pandemie, zoals Google, Facebook of Spotify.'
Grote merkschade
De bonussen blijven nu dus, de gretig opgeslokte Nederlandse coronasteun wordt nu gerestitueerd. ‘De negatieve PR-storm werd Booking.com toch iets teveel. De schade aan het merk is inmiddels enorm. Je kunt vraagtekens plaatsen bij de maatschappelijke antenne van het senior management', reageert Norbert Kout, marketing strategy consultant bij ABN Amro MeesPierson zojuist op Linkedin. '...En ook bij de snelheid van reageren, dus dit is agility volgens Booking.com? Deze case wordt een klassieker in de marketing en pr: how NOT to handle a crisis.’
Hoeveel merk- en imagoschade deze situatie Booking precies heeft opgeleverd is nog onbekend.
(PvWK, bronnen: Parool, NRC, ABN Amro en ANP)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing