[onderzoek] ABN Amro: digitale buitenreclame meer dan verdubbeld

[onderzoek] ABN Amro: digitale buitenreclame meer dan verdubbeld
  • B2b
  • 13 sep 2021 @ 15:10
  • 7457 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het gaat goed met de sector Technologie, Media & Telecom. De markt als totaal groeit met 3 procent dit jaar. De markt voor digitale buitenreclame is in het tweede kwartaal van dit jaar meer dan verdubbeld vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit het rapport ‘Stand van TMT’ van ABN Amro.

De omzet van uitgeverijen, reclamebureaus en omroepen laat in de eerste helft van dit jaar een uiterst sterk herstel zien als gevolg van aantrekkende mediabestedingen. Mediabestedingen zijn in toenemende mate verschoven naar het internet, waar de consument steeds makkelijker kan worden bereikt.

Voor drukkerijen leidt de toenemende digitalisering al jarenlang tot een structurele afname in de vraag naar drukwerk. Vorig jaar kwam daar coronacrisis bovenop. Toch zette het herstel vanaf medio 2020 in de eerste helft van 2021 goed door. De versoepelingen maakten het organiseren van evenementen en beurzen langzaamaan mogelijk en dit zijn de twee grote afnemers van drukwerk.

De markt voor digitale buitenreclame is bezig aan een sterk herstel. In het tweede kwartaal van 2021 groeide de markt voor digitale buitenreclame met maar liefst 109% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Niet alleen is deze groei toe te schrijven aan de versoepelingen rond de coronabeperkende maatregelen, maar ook aan de toenemende mogelijkheden die het medium biedt op het gebied van datagebruik.

De arbeidsmarkt in de TMT-sector zorgt voor wel voor problemen. Het percentage onvervulbare vacatures voor beroepen gerelateerd binnen de sector is van 14 procent in januari van dit jaar opgelopen tot bijna 17 procent eind juli, volgens de arbeidsmarktindicator van ABN Amro. In nagenoeg alle branches is eind juli het aantal vacatures toegenomen in vergelijking met januari van dit jaar. Bij IT-programmeurs en mediagerelateerde vacatures heeft dit ook tot een stijgende mismatch geleid. Dit betekent dat er niet genoeg geschikte werkzoekenden zijn om in te spelen op de toegenomen vraag. In de marketing en communicatie blijft ondanks het stijgend aantal vacatures het percentage onvervulbare vacatures laag. De mismatch schommelt sinds januari van dit jaar op de 1 procent.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken