[interview] 'Marketeers, producers en componisten zitten niet vanzelf op één lijn'

[interview] 'Marketeers, producers en componisten zitten niet vanzelf op één lijn'
  • B2b
  • 5 okt 2021 @ 08:00
  • 17082 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ReclameInterview

Sonic branding is iets anders dan music syncs, audio-post productie en jingles. ‘Sonic branding is je merk leren kennen in muziek’, aldus Niels de Jong en Willemijn van Hussen, respectievelijk sonic strategist/co-founder en owner/co-founder. In gesprek over ‘muzikale marketing’ met de makers van Tambr Sonic Branding.

De awards gaan naar de grote partijen en jullie staan alleen op de aftiteling; hoe voelt dat?
Nou, wij staan niet eens op de aftiteling! En dat is geen enkel punt. De kern van een merk raken in muziek, dat is wat ons motiveert. Het is fantastisch om te zien als dat lukt. En hoe blij onze klanten elke keer weer zijn als ze hun merk in muziek terughoren. Vooral het moment waarop wij onze muzikale schetsen presenteren en marketeers voor het eerst hun merk leren kennen in muziek. Dat is echt goud!

Zijn jullie gespecialiseerd in de lokale markt en moet een internationaal merk dus in elk land dus op zoek naar een lokale partij?
Met Tambr bouwen we aan een beter klinkende wereld, dus werken we ook voor internationale merken. Tegelijkertijd vinden we het dat het ontwikkelen van een audio-identiteit ook bereikbaar moet blijven voor kleinere ondernemingen en start-ups. Ons netwerk van ‘makers’ is daarom heel divers, van internationale artiesten tot lokale beatmakers.

Kunnen de ‘craftsmen’ van Nederland zich meten met de concurrentie uit het buitenland?
Het muzikale niveau in Nederland ligt hoog. Met negen conservatoria en talloze beroepsopleidingen kunnen we prima de competitie aan met het buitenland. Bovendien beschikken we hier over een grote en volwassen creatieve sector, waardoor je snel kunt innoveren en experimenteren. En ook onze concurrenten kijken nauwlettend mee hoe wij de markt aan het opschudden zijn. Nee, met dat concurrentievermogen zit het wel goed hoor!

Hoe groot is jullie invloed?
Wij lopen flink voorop in onze categorie. Zo doen we continu onderzoek naar het effect van muziek op (consumenten)gedrag en trainen we ons muzikale algoritme in het vertalen van merkwaarden in muziek. Die aanpak slaat aan en daarmee krijgen we het landschap voorzichtig in beweging. En dat blijft niet onopgemerkt. We staan graag op het podium, maar als we op elke uitnodiging ingaan om ons verhaal te vertellen, zouden we geen tijd meer hebben om in de studio te zitten...

Hebben jullie wel eens ruzie met de opdrachtgever?
Praten over muziek is als dansen over architectuur. Daarom besteden we veel tijd en moeite in het creëren van een optimale balans tussen persoonlijke smaak en effectieve muzikale marketing. We hebben daardoor nog nooit ruzie gehad met een opdrachtgever, maar het creatieve proces is natuurlijk wel gebaat bij wrijving. Marketeers, producers en componisten zitten niet vanzelf op één lijn. Onze samenwerkingen kennen daarom altijd momenten waarop die verschillende invalshoeken botsen. Dat resulteert altijd weer in prachtig werk, maar blijft wel elke keer spannend.

Hoe marketen jullie jezelf?
Tambr positioneert zich als sonic branding expert, dat mag duidelijk zijn. We combineren diepgaande muzikale kennis met het laatste academisch onderzoek. Bovendien richten we ons niet op snelle hitjes, maar kiezen we voor een langetermijnbenadering. Uiteindelijk betaalt zich dat uit. Niet alleen in een sterker merk, maar ook in dankbare luisteraars.

'Tambr combineert muzikale kennis met academisch onderzoek en richt zich niet op snelle hitjes, maar kiest voor een langetermijnbenadering'

 

Tambr
Expertise: Sonic branding
Ambitie: Merk voor merk op weg naar een beter klinkende wereld!
Aantal FTE: 5
Standplaats: Rotterdam
Klanten: Afas, Fairtrade Original, Blendle

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken