[NMD21] Van Kalkeren: ‘De Big Data hype is voorbij’

[NMD21] Van Kalkeren: ‘De Big Data hype is voorbij’
  • B2b
  • 8 sep 2021 @ 10:11
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • KennissessieNima Marketing Day

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Kevin van Kalkeren, Manager Product Management & Data Science van OnMarc één van de sprekers. Een korte introductie.

Kevin combineert een achtergrond in sociale psychologie en data science. Zijn fascinatie met data komt dan ook vooral voort uit het kunnen begrijpen van mensen en hun gedrag. In zijn werk is hij dan ook dagelijks bezig met het verbinden van data science en klantreis in verschillende toepassingen. Naast zijn werk bij OnMarc, is hij ook als docent Marketing Analytics betrokken bij de nieuwe master Data Driven Business aan de Hogeschool Utrecht.

De Big Data hype is voorbij -  of althans, Gartner verwijderde de term al jaren terug van haar Hype Cycle. De praktijk leert echter dat bedrijven vaak nog niet volwassen zijn in hun omgang met grote hoeveelheden data. Terwijl het marketing vak steeds technischer wordt, blijkt het ook een grotere uitdaging om tussen al de tools en dashboards je klanten nog écht te zien. Kevin laat aan de hand van enkele voorbeelden zien hoe data zélf juist een vertaalmiddel kan zijn. Op basis van customer journey analytics geeft hij lessons learned en kijkt hij vooruit.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Een leuke manier om meer te leren en te delen over dit boeiende vakgebied. En voor mij als niet-marketeer juist een enorm fijne uitstap naar de andere kant van de tafel.

Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Veel bedrijven zijn bezig de afstand met hun klant te verkleinen op allerlei originele manieren.

Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Account-based werken terwijl veel mensen thuis zitten is lastig qua klantherkenning. Maar we werkten voorheen al veel via online kanalen, en dat heeft corona alleen maar aangewakkerd.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Een hele breed scala aan mensen en invalshoeken om maximaal uit te leren. Een goede manier om uit te zoomen uit je dagelijkse praktijk.

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Met inzichten vanuit klantgedrag, zoals slimme clustering, hoop ik te kunnen inspireren hoe je data ook juist kan inzetten  om te vertalen, in plaats van als technisch klinkend hulpmiddel.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Nieuwe ideeën om kritische vragen te stellen aan hun data analisten/scientists.

Maak ook kennis met enkele andere sprekers van Nima Marketing Day 2021:
Ed Borsboom en Rob Revet van Mark Stronger
Mariska van de Wiel en Timo Fleer van Zeo
Sander van Herpen van T-Mobile
Steven Lubbers van Traffic Today
Ronald Jansen van Mark Stronger
Sander van Duijn van StoryDiggers en Luuk Donderwinkel van K3
Thea van Unen en Stijn Bartelink van Enviu
Patricia Verhoelst van Ipsos en Jan Zwang van VodafoneZiggo
Jori van de Spijker van DVJ Insights
Karel Zwaan van Merkster
Willemijn van Hussen en Niels de Jong van Tambr
Validators: 'Wij laten zien wat de impact van advertisement is op het mentaal marktaandeel'
Laurens Miedema van Gamma
Helma Verdaat van Sidekix
Henk-Jan ter Brugge en Joost van Dun van Philips
Cas Biesta van Ajax
Rajiv Laigsingh van Bringly
Pieter Kopmels van DSM
Mart Vonk namens Vandebron
Nicole Freid van Hak
Ada Antonides en Karen Pasman van Van Wijnen
Wing Cheung van Synerflow
Fedor Vriezen en Michiel Sala van de populaire app Ommetje
Jeramiah Albinus van Fonq
Marcel van der Heijden van Karma Kebab
Antoinette Alma en Nick Nijhuis namens Windesheim
Keynote Thomas Barta

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken