BvA deelt zorg Europees parlement, maar gelooft niet in boycot techreuzen

BvA deelt zorg Europees parlement, maar gelooft niet in boycot techreuzen
  • B2b
  • 21 okt 2021 @ 10:30
  • 22062 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

BvA deelt veel van de genoemde zorgen in de oproep van een gelegenheidsdelegatie van het Europees parlement om de macht van de techreuzen te beperken. BvA wil geen boycot van de global platforms en ziet meer heil in dialoog en samenwerking.

Het Europees parlement heeft de buik vol van de techreuzen die op grote schaal de privacy aan hun laars lappen en schandalig veel geld verdienen aan tracking software. Dinsdag 19 oktober stuurden 19 leden van het Europees Parlement een brief naar de bedrijfsleiders van de grootste Europese adverteerders om hen op te roepen te stoppen met het gebruik van trackingadvertenties.

De coalitie is een nipte meerderheid van de Sociaaldemocraten, de Groenen, Renew (voorheen Alde) en het linkse samenwerkingsverband GUE/NGL in het Europees Parlement. Onder de 100 ontvangers bevinden zich de CEO's van Volkswagen, Unilever, Shell en Heineken.

BvA ziet ook het gevaar ‘van de beperkte transparantie van de platforms en de mogelijke nadelige maatschappelijke gevolgen van oncontroleerbaar nepnieuws en desinformatie.’

‘Als ‘netwerk van merkleiders’ zetten wij ons in voor een gezond -online- medialandschap dat veilig is voor mensen, merken en maatschappij. Om dit te bereiken en om de huidige tekortkomingen aan te pakken is een gezamenlijke inspanning nodig van platforms, adverteerders en wetgevers,’ aldus de BvA.

Zelfregulering is deel van de oplossing

BvA gelooft niet dat een boycot van de global platforms tot de noodzakelijke oplossingen gaat leiden, maar wel in dialoog en samenwerking.  Dat heeft volgens de bond al eerder tot goede resultaten geleid, zoals het toetreden van Facebook tot de Nederlandse Stichting Reclame Code (SRC), mede dankzij de dialoog die BvA hierover aanging. Op internationaal niveau is er de Global Alliance for Responsible Marketing (GARM), waarin merken en platforms afspraken hebben gemaakt gericht op het voorkomen, reduceren en rapporteren van nepnieuws en haatberichten op de platforms. 

Duidelijke wetgeving nodig om vertrouwen te herstellen

BvA ziet dat zelfregulering alléén niet voldoende is: deze dient gesteund te worden door stevige wetgeving die voor consumenten duidelijk maakt hoe en waarom hun data gebruikt worden en die een eerlijk speelveld mogelijk maakt voor internationale én lokale platforms. ‘Ook overheid en politiek hebben hier een belangrijke verantwoordelijkheid. Wij juichen het dan ook toe dat op Europees niveau wetgeving in de maak is: de Digital Service Act (DSA) en de Digital Market Act (DMA). De inzet van bvA daarbij is dat het gericht bereiken van consumenten mogelijk moet blijven, onder duidelijke en controleerbare voorwaarden. Wij dragen dat standpunt uit in Brussel via de World Federation of Advertisers (WFA) en lokaal richting Nederlandse parlementariërs,’ aldus de bond.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken