In-housing: kwalitatieve verbetering marketingoperatie

In-housing: kwalitatieve verbetering marketingoperatie
  • B2b
  • 22 dec 2021 @ 14:57
  • 19675 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Deze week is de 2e editie gepubliceerd van het In-housing Onderzoek dat onder ruim 60 Nederlandse senior marketeers is gehouden door Inhousing.agency, adviesbureau.Uit dit onderzoek blijkt dat 60% van de marketeers meer van hun online marketingactiviteiten zelf willen gaan uitvoeren

De werving van marketingtalent is hierbij de belangrijkste ‘bottleneck’. Een groot deel van de marketeers ervaren na het inhouse brengen van hun marketingactiviteiten een duidelijke verbetering van de marketingoperatie. Het ontwikkelen van nieuwe skills, nieuwe strategische ideeën en een betere toepassing van data in de organisatie zijn enkele voordelen die worden gerapporteerd.

Adverteerders maken in toenemende mate de overstap om één of meerdere (digitale) marketingactiviteiten door het eigen marketingteam uit te laten voeren. Belangrijke motieven daarbij zijn: kortere doorlooptijden, verbetering van de interne kennis en de mogelijkheid om sneller te schakelen binnen campagnes.

De keuze voor in-housing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing.

Na de transitie blijkt echter ook de kwaliteit van de marketingoperatie aanzienlijk te verbeteren.

Bijna de helft van de ondervraagden (48%) geeft daarbij aan Ontwikkeling van nieuwe skills als belangrijkste verbetering te ervaren. Daarnaast draagt in-housing ook bij aan een betere dynamiek binnen het marketingteam. De toevoeging van nieuwe personen, nieuwe skills, nieuwe technologie en daarmee ook het integreren van nieuwe processen binnen de marketingoperatie, blijken concrete leer- en verandermomenten. Doordat men dichter op de materie en data zit, zorgt dit ook voor meer inzichten en inspiratie. 42% Geeft aan dat er binnen het marketingteam meer nieuwe ideeën, tactieken en strategieën ontstaan en dat er meer en beter gebruik wordt gemaakt van data.

Social en search voornaamste gegadigden voor in-housing op korte termijn

Vorig jaar was het thema ‘CRM & Emailmarketing’ (65%) de lijstaanvoerder van meest in-house uitgevoerde activiteiten. Dit jaar neemt ‘Social Media Management’ (65%) het stokje over. 60% van de respondenten geeft aan op korte termijn (binnen 6 maanden) één of meerdere digital marketing-activiteiten inhouse te brengen. Waar vorig jaar Social media en Search marketing (SEA & SEO) de boventoon voerden en naar verwachting binnen 6 maanden in-house zouden worden uitgevoerd, is het nu SEO dat de lijst aanvoert, gevolgd door website-optimalisatie.

Kortere doorlooptijden,  lagere kosten

Op de vraag welke voordelen organisaties met name verwachten van het in huis halen van één of meerdere marketingactiviteiten antwoordt Steven Pieneman, oprichter van Inhousing.agency: ‘Het meest genoemd worden 'Kortere doorlooptijden' en 'Kostenbesparing’. Dit zijn wat brede omschrijvingen, maar als we kijken naar de nummer 3 ‘(Snelheid van besluitvorming’), dan is het duidelijk dat de belangrijkste winst wordt verwacht op procesniveau en de mogelijkheid om ad hoc sturing op de marketingoperatie te realiseren”.

Barrières bij in-housing

43% van de respondenten ervaart het gemis aan specialistisch talent als voornaamste barrière bij in-housing. De vraag naar digital marketingtalent is onverminderd hoog en vormt daarbij een belangrijke bottleneck bij de versterking van marketingoperatie. Pieneman: ‘Terugkijkend op de 2020-editie van het In-housing Onderzoek kunnen we stellen dat de vraag naar digital marketingtalent onverminderd hoog is. Het bouwen van een inhouse marketingteam is op dat vlak een flinke uitdaging.’

Procesverbetering en training: stappen naar verdere verbetering

Uit het onderzoek blijkt dat adverteerders na in-housing de voornaamste verdere verbetering zien in optimalisatie van de werkprocessen (65%). Daarnaast heeft 60% van de ondervraagden de wens om meer te investeren in training en opleiding van het huidige team.

70% Marketeers verwacht op korte termijn extra investeringen in data-management

Ruim twee derde van de organisaties geeft aan dat zij de komende periode hogere investeringen verwachten in datagebruik en data-management. Omdat na in-housing het gebruik van data een flinke vlucht neemt, wordt hier ook de noodzaak van extra investeringen in data-management duidelijk.

Vorig jaar verwachtten marketeers dat de combinatie van het in-house brengen van marketingactiviteiten en het verlagen van de marketing- en mediabudgetten een negatief effect zou hebben op de externe uitgaven aan bureaus. Dit jaar zien we weliswaar een toename van de te besteden media- en marketingbudgetten, maar wederom een verlaging van de verwachte uitgaven aan externe agencies.

Aanvragen onderzoek

Het In-housing Onderzoek 2021 kan worden aangevraagd via de website van Inhousing.agency:  https://inhousing.agency/onderzoek/

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken