[column] ‘Moet ik mijn teksten aanpassen op de Belgische website?’
- B2b
- 1 dec 2021 @ 05:53
- Link
-
Eric Lippens
Conversie Expert
Vraaghetdebelg.nl - Geen tag
- 1 dec 2021 @ 05:53
- Eric Lippens
Wist je dat 95 procent van de Nederlandse bedrijven die actief worden op de Belgische markt een copy-paste strategie en website voeren? En dat zij hier heel wat kansen laten liggen? Eric Lippens kan het weten, hij vraagt elk kwartaal aan 100 Belgen hoe Nederlandse bedrijven zaken met hen zouden moeten doen. Daarmee helpt hij ondernemingen om typische ‘Nederlandse fouten’ te vermijden. Lezers kunnen prangende vragen insturen die hij hier zal beantwoorden. Dit keer:
Moet ik mijn teksten aanpassen op de Belgische website?
Het Vlaams en het Nederlands, dat is toch één en dezelfde taal? Het lijkt soms om kleine verschillen in betekenis te gaan, maar toch luidt mijn antwoord op deze vraag volmondig ‘Ja!’ Vanuit mijn eigen ervaring, maar ook vanuit de bevraging bij 100 Belgen komt dit duidelijk naar voren als een actiepunt voor Nederlandse websites. Maar liefst één op de drie Belgen geeft aan zich te storen aan niet-aangepaste taal.
Dat is niet zo gek. Veel Nederlandse uitdrukkingen, begrippen en woorden betekenen niet 100 procent hetzelfde in Vlaanderen. Lees even mee:
En dan hebben we nog een aanbieder van elektriciteitsmaterialen die heel zijn site had opgebouwd rond het woord ‘groepenkast’, terwijl dit in België een ‘zekeringskast’ heet. Een aanbieder van bouwmaterialen vroeg zich af waarom hij in de zomer niets verkocht in België. In België is het bouwverlof tijdens de laatste 3 weken van juli en in Nederland is er bouwvak in augustus en waren zij gesloten voor levering.
Bij het aanpassen van de Nederlandse teksten zien we de gemiddelde click-through ratio’s (CTR’s) en conversion rates ook stijgen; gemiddeld conversiestijgingen van rond de 30 procent. Ook de CTR’s stijgen en de kosten per conversie gaan naar beneden.
Conversiekiller
Als extra tip geven we de grootste conversiekiller op de Belgische markt mee: iDeal! Dit bestaat niet in België en toch zien we bij Nederlandse webshops vaak alleen keuze uit iDeal en PayPal. PayPal heeft slechts een klein marktaandeel in België. Zorg altijd voor Bancontact en Kredietkaart als optie. Maar liefst 77 procent van de Belgen wil nooit meer op een site bestellen als deze keuzes niet aanwezig zijn.
-
Eric Lippens
- Werkt bij: Vraaghetdebelg.nl
- Functie: Conversie Expert
- Website:https://www.vraaghetdebelg.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing