Monitor Consumentengedrag: angst voor te dure vakantie

Monitor Consumentengedrag: angst voor te dure vakantie
  • B2b
  • 7 apr 2022 @ 15:02
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne. Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar weer.

De eerdere verwachting  - dat uitgaven voor reizen weer omhoog zouden gaan na het vervallen van de coronamaatregelen - komt niet uit. Mogelijk komt dit mede door de onrust en onzekerheid van de oorlog. Doordat het luchtruim boven Rusland gesloten is voor Westerse landen, moet voor verre reizen naar bijvoorbeeld Tokio, Beijing of Seoel een andere route worden gekozen die langer is en extra brandstof kost. Dit zie je terug in vliegtijd en ticketprijzen, zo meldt ANVR.

Vliegtickets zijn tevens duurder geworden door de gestegen olieprijzen en dat zien we ook in de Monitor Consumentengedrag terug in de barrières voor het boeken van een reis. ‘Ik vind het merk te duur’ is voor 43% van de Nederlanders de grootste barrière om een merk (touroperator of luchtvaartmaatschappij) te overwegen als je een vakantie/reis wil boeken.

Er lijkt hiermee een machtsstrijd gaande over de euro in de portemonnee van de consument; de huur en boodschappen betalen moet je toch, dus dan ga je korten op de minder ‘noodzakelijke’ uitgaven.

Daan Muntinga, strateeg en wetenschapper: ‘Vakantie was in 99,9% van de geschiedenis iets voor de vermogenden. In de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw maakten kinderen (lees: zonen) van welgestelde ouders een Grand Tour langs alle belangrijke plekken in Europa. Ook in het oude Rome was reizen iets voor rijken. Het volk had geen vrije tijd en hield nooit geld over. Pas in onze tijd kwam vakantie ook in het bereik van gewone mensen – in zijn boek Op Vakantie! (2021) noemt Wim Daniëls de oprichting van de ANWB op 1 juli 1883 als het keerpunt. Ik wil maar zeggen: de reisbranche maakt zich terecht zorgen. Reizen, door de ANWB gedemocratiseerd, lijkt langzaamaan weer voorbehouden te worden aan mensen die geld overhouden. Het buitenland wordt weer bijzonder.’

Reismerk meest belangrijk voor jongeren

Een op de vijf Nederlanders (21%) let voornamelijk op het merk bij het boeken van een reis. De jongeren lijken hierbij meer om het merk te geven dan ouderen. Van de doelgroep 18-34-jarigen let ruim een vierde (26%) op het merk bij het boeken van een reis. Bij de doelgroepen 35-54 jaar en 55+ ligt dit percentage wat lager (19% en 18%).

In lijn hiermee speelt het merk bij de jongste doelgroep een belangrijke rol met betrekking tot hoe tevreden iemand is met de reis (40%). Ook hierbij zie je dat de oudere doelgroepen (35-54 22% en 55+ 29%) minder belang hechten aan het merk, ook al hebben zij vaak wat meer te besteden. Daarnaast vinden midden- en hoogopgeleiden (24% en 23%) het merk bij het boeken van een reis belangrijker dan laagopgeleiden (14%).

Esmee van Garderen, Research Consultant bij Validators: ‘Een eerste reactie zou dan misschien zijn dat je als merk de minder-merk-gevoeligen gaat verleiden door een goede aanbieding. Echter, door inflatie, oorlog en de verhoogde brandstofprijzen is dit niet langer een denkbare optie. Beter is om te focussen op de merkbeleving van de 18 tot 34-jarigen: maak gebruik van je Distinctive Brand Assets, zorg dat je fysiek beschikbaar bent en neem barrières weg bij het boekingsproces.’

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken