[onderzoek] Helft Gen Z bereid meer te betalen voor positieve impact

[onderzoek] Helft Gen Z bereid meer te betalen voor positieve impact
  • B2b
  • 27 jun 2022 @ 10:10
  • 9548 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Onderzoek door InSites Consulting laat zien dat meer dan de helft van de Nederlandse Gen Z bereid is meer te betalen voor merken die een positieve impact op de samenleving hebben.

Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) is goed voor een derde van de wereldbevolking en heeft een verwacht collectief besteedbaar inkomen van rond de 30 biljoen euro in de komende tien jaar. InSites Consulting noemt Gen Z een activistische generatie, wat vooral zichtbaar wordt bij het nemen van aankoopbeslissingen. De Nederlandse Gen Z consumenten waarderen merken die zorgzaam zijn voor hun medewerkers (62%), die geven om wat hen als consument bezighoudt (57%), en die als merk inclusief zijn (52%). Verder gelooft 51% van Gen Z in Nederland dat merken mensen zouden moeten helpen een beter leven te leiden. Hierdoor is generatie Z volgens het onderzoek ook bereid meer te betalen voor merken die eigendom zijn van gekleurde of vrouwelijke eigenaren. Bovendien zijn ze bereid meer te betalen voor merken die medewerkers en leveranciers rechtvaardig behandelen (60%), en een positieve impact hebben op de samenleving (59%).

Begeleiding door merken
Joeri Van den Bergh, NextGen-expert voor InSites Consulting: ‘Dit is een ontzettend belangrijke generatie die zal gaan zorgen voor een grote verandering in de samenleving. Niet enkel omdat ze dit willen, maar ook omdat ze de vaardigheden en drive hebben om dit te doen. Gen Z consumenten zijn veel mondiger dan hun voorgangers. Tevens zijn ze ook nog kwetsbaar en groeien ze op in moeilijke tijden. Ze hebben daarom een enorme behoefte aan begeleiding, in het bijzonder door merken.’

Gen Z scoort lager op geluksindicatoren, en 43% voelt zich (uitermate) gestrest, wat meestal verband houdt met hun opleiding of baan (57%), hun geestelijke gezondheid (37%) of financiële zorgen (36%). Ondanks het feit dat ze opgroeien in tijden van sociale onrust en klimaatverandering, heeft Gen Z een positievere houding t.o.v. merken dan oudere generaties. 83% van de babyboomers in Nederland gelooft dat merken en bedrijven altijd proberen meer winst te maken, terwijl slechts 64% van Gen Z dat denkt. Zelfs in de wereld van de sociale media bekijkt deze technisch onderlegde generatie de grote merken met mildere ogen. Terwijl 75% van de babyboomers in Nederland gelooft dat sociale mediabedrijven te veel macht en invloed hebben, vindt slechts 59% van Gen Z dat ook.

Merken hebben de kans om samen te werken met deze woke generatie, op hun voorwaarden. Gen Z in Nederland vindt het aanvaardbaar dat sociale media-sites en merken persoonlijke gegevens gebruiken om betere producten en diensten te ontwikkelen (44%) en consumenten beter te bedienen (41%). Verder is 39% bereid bepaalde persoonlijke gegevens in te ruilen voor gratis diensten, kortingen of goodies.

Het Europese rapport 'Ready for the Zoomers?' is hier te downloaden.

Foto: Joeri Van den Bergh.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken