DOSSIER STUDIEREIS Mariëlle Krouwel van NN Group
- B2b
- 10 aug 2022 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 aug 2022 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
De redactie vroeg vijf marketeers welk marketingboek er in de koffer zat tijdens de vakantie, of er in het najaar nog een opleiding of cursus voor hen op de planning staat en welke roadtrip er stiekem nog op de wensenlijst staat. In deel 5 Mariëlle Krouwel van NN Group.
Het kompas staat voor nu even op zomer en het hoofd leegmaken. We gaan richting de costa, idyllische Italiaanse landschappen, bergen of een terras in de zon. Maar af en toe zullen onwillekeurig tijdens een mooie chianti of espresso de gedachten afdwalen naar het najaar. Een periode waarin vaak een opleiding of cursus wordt opgepakt.
Mariëlle Krouwel is director of global branding bij NN Group: ‘Je leert het vak deels in de collegebank, deels in de praktijk’
Zitten er in de vakantiekoffer ook studieboeken over marketing?
‘Jazeker! Vakantie vind ik altijd het moment om echt in alle rust even ergens in te duiken. Niet alleen boeken, maar ook podcasts of artikelen op sites en magazines waar ik nog niet aan toegekomen ben.’
Wat is het laatste marketingboek dat je hebt gelezen?
‘Dat zijn er twee. De eerst is That will never work van Marc Randolph over hoe Netflix van concept naar bedrijf ging. Een mooi kijkje achter de schermen en een heel inspirerend verhaal. Bijzonder hoe een bedrijf er ineens is en we er gebruik van maken zonder iets te weten van de weg ernaartoe en de uitdagingen. Dit boek helpt elke marketeer in hoe je een idee tot realisatie kunt brengen en hoe je omgaat met de hobbels onderweg. Parallel daaraan heb ik De kracht van keuze van Kelly Weekers gelezen. Niet echt een marketingboek, maar wel een aanrader voor marketeers over keuzes maken en vaker “fuck it” denken zoals zij dat noemt. Meer bedoeld voor je privéleven, maar net zo relevant voor werk en de psychologie van de mens en dus marketing, vind ik.’
Heb je na de zomer nog opleidingen/cursussen in de agenda staan?
‘Ik heb niets in de planning staan. Wel zie ik mijn rol in vakjury’s en het schrijven van columns en reviews al jaren als opleiding. Ik kan het elke marketeer aanraden om zoiets te doen. Je leert het vak het beste in de praktijk. Door er samen over te praten en zaken van verschillende kanten te belichten. Dat inspireert en verrijkt mij elke keer weer.’
Is permanente educatie iets wat jou aanspreekt?
‘Ja zeker en niet alleen in het marketingvak, maar vooral het concept van “een leven lang leren”. Dat doe je deels in de collegebanken, maar het marketingvak gaat over mensen en over creativiteit. Dat leer je op straat, door om je heen te kijken, je te verdiepen in de ander, door boeken te lezen, door zelf je visie en mening over zaken te vormen, te discussiëren en te mijmeren. Daarom denk ik ook dat het goed is om op vakantie over je werk na te denken, juist door dat mijmeren ontstaan nieuwe inzichten.’
Stel je maakt een roadtrip van een maand, waar gaat de reis naar toe?
‘Een maand? Dat lijkt me heerlijk! Ik ben meer van de citytrip of strandvakantie. Ik heb sinds een aantal jaren een soort bucket (of fuck it) list. Van die dingen die je wil doen, maar er nooit van kwamen en die dan nu gewoon doen. Op dat lijstje staat bijvoorbeeld: naar Italië omdat ik daar graag eens in een Fiat500 Cabrio van Toscane naar steden en naar strand zou willen rijden. Naar de westkust van Amerika inclusief een stop over in mijn zo geliefde New York, of gewoon een maand NYC. Heerlijk een maand wonen in een plaatsje aan zee in Spanje en van daaruit toeren. Of… nou ja, er staat nog genoeg op mijn lijstje. Ik krijg nu gelijk zin om mijn na-de-zomer-vakantie van dit jaar (wat langer) echt te gaan plannen. In mijn koffer gaan in elk geval mee No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention van Erin Meyer en Reed Hastings, en Anna: The Biography van Amy Odell, over het reilen en zeilen van Anna Wintour in de mode-industrie.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing