Vakgenoten starten Iris Academy

Vakgenoten starten Iris Academy
  • B2b
  • 18 okt 2022 @ 07:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Opleiding

Vanaf 2023 zal Nederland een nieuwe academie voor marketing, media, merken, reclame en communicatie rijker zijn: de Iris Academy. Dit nieuwe opleidingshuis is een initiatief van twaalf professionals uit genoemde vakgebieden en geboren uit een ‘gevoel en noodzaak van urgentie.’ Het opleidingsinstituut biedt voorlopig zeven opleidingen, met zicht op uitbreiding naar twaalf. In gesprek met mede-initiatiefnemers Mary Hoogerbrugge en Marc van Eck (zie foto).

Van Eck: ‘Wij zijn als initiatiefnemers allemaal vakidioten die op hoog niveau onze professie beoefenen. Regelmatig stellen vakgenoten ons de vraag: “Hoe kan ik mezelf als professional verder ontwikkelen? Waar worden - nog - kwalitatieve opleidingen aangeboden?”’ Een goed antwoord is er volgens hem vaak niet. Daarom kwam hij met elf vakcollega’s op het idee om een opleidingsinstituut te starten. Geen ‘leerfabriek’, maar, zoals hij zelf zegt, ‘een persoonlijke en hoogwaardige academie op de vakgebieden van marketing, merken, communicatie en media, en op het terrein van leiderschap en vernieuwing.’ Van Eck: ‘We zijn gepassioneerd over ons vak en hebben er lol in om onze kennis en ervaring met anderen te delen en mensen en het vak verder te brengen. We hebben allemaal onze eigen kijk en ervaring. Als collectief houden we elkaar scherp.’ Alle partners zijn volgens Hoogerbrugge specialisten op hun eigen vakgebied. Ze lopen rond met een volle rugzak op basis van jarenlange ervaring: ‘Allemaal hebben we de drive om onze eigen visies, kennis, inzichten, ervaringen te delen met anderen, om hen te prikkelen en te helpen om op hun eigen wijze te groeien. Daarnaast beschikken we allemaal over een netwerk van de besten uit het vak, die betrekken we er ook bij als spreker of docent. Als collectief willen we onze wijsheid delen, zodat professionals op hun manier hun eigen wijsheid verder kunnen ontwikkelen.’

Wat gaan jullie anders doen dan de bestaande opleidingen?
Hoogerbrugge: ‘We vinden het huidige aanbod gewoon te schraal, het inspireert onvoldoende. Als je wordt geïnspireerd, groei je als mens en als professional. In al onze opleidingen word je ondergedompeld. We brengen de beste mensen en inzichten bij elkaar. We reiken een brede set van bronnen voor inspiratie aan. Denk aan inzichten in de samenleving, de markt, technologische ontwikkelingen, kennis van de werking van marketing, communicatie of media. Vanuit de wetenschap, de praktijk of persoonlijke ervaringen en cases, of vanuit interactie en uitwisseling met elkaar. We laten je met andere ogen kijken, zetten je aan om verder te denken, reiken nieuwe perspectieven aan. Met elkaar verkennen we alle domeinen die jou als professional en je organisatie verder brengen.’

Wat is de belofte?
Van Eck: ‘Iris wil de inspiratie bieden voor professionele ontwikkeling op het vakgebied van marketing en communicatie en op het gebied van leiderschap en vernieuwing. Iris moet uiteindelijk bekend worden als een belangrijke voedingsbron voor professionele groei. We willen de opleider zijn van de beste, meest bevlogen en meest creatieve marketing- en communicatieprofessionals’.

Waarom de naam Iris?
Iris verwijst naar het oog. Elke iris is uniek, een bevestiging van de uniekheid van elk individu. Iedereen heeft zijn eigen wijsheid en ontwikkelt zich op een zijn eigen wijze. Iris staat ook voor een ruime en eigenwijze blik op de wereld. In de Griekse mythologie is Iris de boodschapster van de goden. Daarom staat ze symbool voor communicatie, verbinding en snelheid. Wanneer Iris een boodschap van de hemel naar de aarde brengt, verschijnt volgens het verhaal een regenboog als brug.

Hoe gaat een en ander er concreet uit zien?
Van Eck: ‘Vanaf 1 maart 2023 starten we met zeven verschillende opleidingen die allemaal tussen de acht en twaalf dagen beslaan en worden afgesloten met een examen. De opleidingen zijn door Nima geaccrediteerd. De partners die de opleidingen hebben ontwikkeld zijn zelf ook altijd tijdens de opleiding aanwezig. We bieden een plek en werkvormen waarin we uitwisseling met elkaar over individuele ervaringen, contexten, markten en uitdagingen maximaal faciliteren. De individuele professional en zijn persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling staan centraal. In elke opleiding wordt de deelnemer vanuit verschillende visies en perspectieven uitgedaagd, zodat hij zich inhoudelijk ontwikkelt, nieuwe kanten van zichzelf kan ontdekken en zijn eigen wijsheid verder brengt.’

Wat zijn de verwachtingen over aanmeldingen?
Voor elke opleiding kunnen we ongeveer achttien deelnemers plaatsen. Iris heeft partnerships met Nima, Swocc, BvA, Logeion en VIA. Leden van onze partners krijgen 10 procent korting. We verwachten voldoende aanmeldingen om in het voorjaar goed van start te kunnen gaan.

Locatie
Doornburgh, een 17e- eeuwse buitenplaats voor kunst en wetenschap en een voormalig klooster in Maarssen langs de Vecht. Van Eck: ‘Deze locatie moet het karakter krijgen van een clubhuis waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten en de aandacht volledig gericht is op de eigen ontwikkeling en die van de groep.’

Partners Iris Academy
Een korte toelichting op de partners en hun achtergrond:
Marco Derksen | oprichter en partner van Marketingfacts en Upstream | expertise: digitale transformatie, innovatie, media, digitale netwerksamenleving, marketing en digitaal leiderschap

Frank van den Driest | Founder Institute for Real Growth | expertise: humanizing growth strategies, organization benchmarking, insights, global marketing leadership, executive coaching
Marc van Eck RM | CEO & co-founder New Growth Strategies, voorzitter Nima Register Marketeers en auteur | expertise: groeistrategie, strategische planning, positionering, bedrijfseconomie, internal branding
Carolien van ’t Hek | CEO UM Nederland | expertise: media, nieuwe ontwikkelingen & doelgroepen, partnerships tussen bureaus, adverteerders en mediapartijen
Mary Hoogerbrugge | partner bij De Positioneerders, beschermvrouw van Swocc en voorzitter Effie-bestuur | expertise: positionering, merk- en communicatiestrategie, effectiviteit
Anand Jansen | Directeur Iris Academy | Learning & EdTech Entrepreneur | expertise: opzetten academies, leerstrategie, leercultuur, leercampagnes, educatie technologie
Gert Koot | Branded Entertainment Founder en auteur | expertise: technologische ontwikkelingen in marketing, media en communicatie,marketingcommunicatie, content & commercie
Guy van Liemt RM | boardroom consultant, public speaker, lid College Register Marketeers | expertise: marketing & brand management, marketingcommunicatie, bedrijfseconomie, purpose & happiness
Rachelle van der Linden | eigenaar Creatinc: bureau in strategische vernieuwing en het begeleiden van organisaties en mensen naar de wereld van morgen | expertise: strategische vernieuwing, de filosofie Kleur Bekennen, innovatie, strategische samenwerkingen en leiderschap van morgen
Onno Maathuis | partner bij De Positioneerders | expertise: merkportfoliobeleid, positionering, corporate merkcommunicatie
Joris Merks-Benjaminsen | director of sales enablement and communicatiion (ex-Google) en auteur | expertise: managen op afstand, menselijk leiderschap, diversity, equity & inclusion, betekenisvol werken
Frank Peters | oprichter en eigenaar van Virtus Communications | expertise: integer leiderschap, reputatiemanagement, crisiscommunicatie, langetermijnwaardecreatie, stakeholderengagement

Overzicht opleidingen
Begin 2023 start Iris Academy met de volgende opleidingen:
► Marketingcommunicatie in 14 stappen
► Strategische Retail Marketing
► Marketing Management D
► Merk Leiderschap
► Managen zonder macht
► Het juiste doen als niemand kijkt
► Leiderschap van strategische vernieuwing

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken