FTM: Pfizer het meest profitabele Nederlandse bedrijf
- B2b
- 15 nov 2022 @ 08:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekJournalistiek
- 15 nov 2022 @ 08:35
- Peter van Woensel Kooy
Pfizers Nederlandse holding verdiende in 2021 21,6 miljard dollar, vooral dankzij het coronavaccin. Dit Pfizer-vehikel verdient extra goed omdat het maar 9,3 procent belasting betaalt, meldt onderzoeksmedium Follow The Money.
Dat is ver onder het wereldwijde minimumtarief van 15 procent, dat in 2024 moet gaan gelden. ‘We worden beroofd waar we bij staan’, noteert FTM. Of deze winst bijdraagt aan de merkimago en geliefdheid van het bedrijf valt te betwijfelen. Samengevat:
· Uit het recent verschenen jaarverslag van de Nederlandse holding van Pfizer, producent van het meest succesvolle vaccin ter voorkoming van ernstige gevolgen van covid, blijkt dat bijna alle winst van de Amerikaanse multinational hier neervalt. De holding boekte een recordwinst van 21,6 miljard dollar. Het is daarmee het meest winstgevende bedrijf van Nederland.
· Door handig gebruik te maken van belastingregels, is de effectieve belastingdruk van die holding slechts 9,3 procent. Belastingonderzoeker Vincent Kiezebrink van SOMO spreekt van roof. Vooraanstaand wetenschapper in belastingontwijking en -ontduiking Gabriel Zucman beveelt nader onderzoek aan.
· De lage belastingafdracht is extra pikant omdat de vaccins mede zijn ontwikkeld op universiteiten, dus met belastinggeld. Ook betaalden overheden Pfizer miljarden voor de vaccins.
· Staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) zegt dat het kabinet zich de komende jaren zal inzetten ‘om opmerkelijke belastingconstructies aan te pakken’. Dat gaat nog geld opleveren ook, hoopt hij, ‘structureel 550 miljoen euro in 2025’.
Lees hier het hele artikel (voor abonnees)
(beeld: Ed Us / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- vehikel
- mvo
- Follow The Money
- Nederland
- holding
- corona
- onderzoeksmedium
- covid
- FTM
- Pfizer
- winst
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 11, 2025
- Thijs de Boer versterkt creatief leiderschap TBWA\Neboko
- [column] De ondergang van authentieke content op LinkedIn
- Edward Knol nieuwe Managing Director van Initiative Nederland
- Wim Creative Agency neemt David Raakt over
- [column] Heeft jouw merk voldoende brand health kracht?
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center