Onderzoek: positieve impact earned campagnes op omzet
- B2b
- 6 apr 2023 @ 14:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 apr 2023 @ 14:00
- Sjaak Hoogkamer
The Weber Shandwick Collective (TWSC) heeft de bevindingen bekendgemaakt van hun ‘Earned Effect’ onderzoek, in samenwerking met het Institute of Practitioners in Advertising (IPA).
In het onderzoek wordt gekeken naar de impact van earned campagnes op bedrijfsresultaten door, over een periode van 10 jaar, wereldwijde campagnes van verschillende merken in verschillende categorieën te analyseren. De uitkomsten van het onderzoek laten het belang zien voor merken ‘om een culturele en emotionele connectie met hun publiek aan te gaan om zowel korte termijnimpact als duurzame waarde te creëren.’
De ‘Earned Effect’ onderzoeksrapportage is hier te downloaden.
In het wereldwijd uitgevoerde onderzoek werden meer dan 340 B2C en B2B campagnes geanalyseerd, verspreid over 60 verschillende productcategorieën, afkomstig uit de databank van het IPA. Een aantal resultaten uit het onderzoek:
• 53% van de campagnes die resulteren in earned aandacht (in de vorm van publicaties en conversaties) leiden tot hogere bedrijfsresultaten en 2,6 keer meer kans op een zeer sterke winstgroei.
• Cultureel opvallende campagnes presteren beter dan andere campagnes, met 57% die leidt tot meer verkoop en 40% die een zeer groot marktaandeel genereert.
• Merken die in staat zijn om aandacht te verdienen en consumenten te activeren – en niet alleen te bereiken – zien een stijging van 42% in ROI en presteren beter dan concurrenten als het gaat om de gezondheid van het merk.
• Ook is het 75% waarschijnlijker dat earned aandacht een positieve impact heeft op andere producten binnen het bedrijf.
Janet Hull OBE, director of Marketing Strategy, IPA: ‘Naarmate de mogelijkheden voor merkcommunicatie toenemen over verschillende kanalen wordt het interessanter om de impact van earned en owned strategieën te begrijpen. Dit onderzoeksrapport markeert een belangrijke volgende stap in het leren over de mogelijkheden buiten paid media om. We hopen dat het merken zal aanmoedigen om cases in te sturen voor de IPA Effectiveness awards die een holistische aanpak laten zien in het het bouwen van een merk.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

