[branded content] Een relatiegeschenk draagt de waarden van een merk met zich mee
- 15 jun 2023 @ 05:43
- Sales
Oriol Badia en Diederik de Koning begonnen in 2014 vanuit Barcelona Giftcampaign, de online winkel voor promotieartikelen. Inmiddels werken er 56 mensen vanuit tien landen bij het bedrijf en spreken we Badia over het succes.
Wat is het geheim van jullie eigen groei?
Oriol Badia: ,,Ten eerste moeten we kijken waardoor we ons onderscheiden van de concurrentie: gebruikersvriendelijkheid en persoonlijk advies gedurende het gehele proces van het bestellen en bedrukken van promotieartikelen. Daarnaast hebben we niet de grootste collectie, maar letten we op de beste prijs-/kwaliteit verhouding voor onze klanten. Daarom zorgen we ervoor dat de producten er altijd zijn; als een bepaalde tote bag niet beschikbaar is, zorgen wij ervoor dat er een soortgelijk alternatief beschikbaar is.’’
Wat is in jullie ogen belangrijk voor marketeers als ze een relatiegeschenk bestellen?
,,Een relatiegeschenk koop je niet zomaar! Er moet goed over nagedacht worden en dat is niet altijd zo gemakkelijk. Natuurlijk zijn er geschenken zoals pennen en tasjes die bij vele doelgroepen in de smaak zullen vallen, maar het belangrijkste is dat je een positieve associatie toevoegt aan het merk door het geschenk. Voor een marketeer is het belangrijk om de behoeften van de doelgroep in gedachten te houden, wat voor artikelen zullen zij waarderen en bovendien gebruiken? Wat voor budget heb ik hiervoor? Past het geschenk bij ons bedrijfsimago? En het belangrijkste, wat voor impact zal dit relatiegeschenk hebben op de klant? Is het origineel en praktisch? Of gooien ze het direct bij thuiskomst in de prullenbak?’’
Je noemde het al even, maar in welk opzicht heeft een relatiegeschenk effect op een merk?
Oriol: ,,Een relatiegeschenk draagt de waarden van een merk en bedrijf met zich mee en vervult bovendien een ambassadeurfunctie. Neem als voorbeeld: documenttassen voor consultancybedrijven moeten van hoge kwaliteit zijn, omdat het een extensie van het bedrijf is. Het is belangrijk om een goede indruk achter te laten, om op een bepaalde manier gezien te worden door bestaande en potentiële klanten. Uiteindelijk zijn mensen meer geneigd om van een bedrijf te kopen als ze een goede indruk hebben opgedaan van dat bedrijf op een eerder moment, het is daarom erg belangrijk om die perceptie te beïnvloeden door gepaste geschenken.’’
Aan welke voorwaarden moet een goed relatiegeschenk voldoen?
,,Een goed relatiegeschenk moet een bedrijf vertegenwoordigen, het moet een goede kwaliteit hebben, duurzaam zijn en dient bovendien praktisch en stijlvol zijn om door klanten of medewerkers gebruikt te worden.’’
Kun je een voorbeeld geven van een relatiegeschenk dat veel effect had op het merk?
,,Dan moeten we Ikea opnoemen dat met de - inmiddels welbekende houten potloodjes - indruk maakte. De potloodjes zijn natuurlijk klein en simpel, maar ook erg praktisch en daarom perfect om mee te nemen, elke keer als je de Ikea binnenloopt. Een ander voorbeeld is natuurlijk de Unox muts!’’
Waarom werkt die muts zo goed?
,,Deze kleurrijke mutsen vallen niet alleen op door de kleur die natuurlijk hoort bij Nederland, ze zijn ook een beeld voor winterse saamhorigheid, dat iedereen mee kan doen en erbij kan horen! Bovendien is een muts in de winter altijd een praktisch middel om jezelf warm te houden, zo is het ook herbruikbaar elk jaar! Mensen bewaren deze mutsen lang om ze - elke winter - weer uit de kast te trekken, perfecte merkpromotie. Zo komt de basis toch weer terug: merkzichtbaarheid, praktisch, opvallend en bijna dagelijks te gebruiken.’’
Wat is de grootste fout die marketeers kunnen maken in het bedenken van een relatiegeschenk?
,,Geen rekening gehouden met de doelgroep van de geschenken zodat ze na ontvangst direct in de prullenbak belanden. Daarnaast komt het voor dat marketeers de promotieartikelen bestellen op basis van wat zijzelf leuk vinden en niet wat de doelgroep leuk vindt. Tenslotte zijn er situaties voorgekomen waarbij een bedrijf promotieartikelen bestelt die totaal niet passen bij hun logo en imago. Niet ideaal als je een bepaalde boodschap wil overbrengen aan potentiële klanten.’’
Moet een relatiegeschenk altijd duurzaam zijn?
,,Het wordt steeds belangrijker. Bedrijven moeten letten op duurzaamheid en dat geldt ook voor consumenten die daar om vragen. Neem bijvoorbeeld de Fair Trade tasjes in ons assortiment die aan de duurdere kant zijn vergeleken met de andere stoffen tasjes. Maar toch worden deze - relatief duurdere - tasjes flink verkocht. Biologisch katoen is ook steeds meer in trek en we zien een groei in de zoekopdrachten naar herbruikbare en gerecyclede producten in ons assortiment. Een doodgewone plastic pen weggeven is niet echt een optie meer voor veel bedrijven: ze moeten minimaal voor 50 procent van duurzaam materiaal gemaakt zijn. Uiteindelijk gaat het om de mening van de klant over het geschenk, hoe beter de perceptie over het product, hoe beter de perceptie van het bedrijf! Daarom zijn wij zelf ook bezig om ons assortiment uit te breiden met steeds meer groenere en herbruikbare geschenken!’’
Tekst: BBP Media | Beeld: Giftcampaign
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

