‘Klimaatneutraal’, ‘duurzaam’ en ‘milieubewust’ te vaag: nieuwe leidraad ACM
- B2b
- 14 jun 2023 @ 08:18
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 jun 2023 @ 08:18
- Michiel van Zaane
Consumenten hebben recht op duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheid van producten en diensten. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de Leidraad Duurzaamheidsclaims geactualiseerd.
Termen als klimaatneutraal, duurzaam of milieubewust zijn te vaag en daarmee snel misleidend. Consumenten moeten met de juiste informatie een duurzamere keuze kunnen maken. In de vernieuwde leidraad staan vijf vuistregels waaraan ondernemers zich moeten houden bij de verkoop van hun producten en diensten.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat duurzaamheidsclaims kloppen. Alleen dan kunnen ze een duurzamere keuze maken. Met deze vernieuwde leidraad bieden we ondernemers praktisch advies voor de formulering en onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Juiste en duidelijke duurzaamheidsclaims zijn ook in het belang van bedrijven om een eerlijk speelveld te creëren.’
Vernieuwde Leidraad Duurzaamheidsclaims
De ACM heeft de Leidraad Duurzaamheidsclaims uit 2021 vernieuwd. De afgelopen jaren heeft de ACM ervaring opgedaan met de toepassing van de leidraad en duurzaamheidsclaims in de praktijk. Verder heeft de ACM reacties verwerkt van verschillende bedrijven en brancheorganisaties. Daarnaast zijn Europese ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving verwerkt in de leidraad. De vernieuwde leidraad geeft duidelijker aan hoe de formulering en onderbouwing van een duurzaamheidsclaim eruit moet zien. Ook geeft de leidraad duidelijke voorbeelden van goede en foute duurzaamheidsclaims.
Vijf vuistregels
De vernieuwde leidraad bevat de vijf vuistregels voor goede duurzaamheidsclaims:
- Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
- Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
De eerste twee vuistregels zijn van toepassing op alle duurzaamheidsclaims. Vuistregel 3 t/m 5 zijn extra eisen voor het gebruik van vergelijkende claims, claims over duurzaamheidsambities van bedrijven en visuele claims en keurmerken.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

