Inbound marketing in 1 werkdag per week

Inbound marketing in 1 werkdag per week
  • B2b
  • 29 jan 2014 @ 08:00
  • 24555 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Leads

Regelmatig zit ik met b2b marketingprofessionals aan tafel om met hen te spreken over hun online marketing strategie. Vaak hoor ik daarbij de volgende drie uitdagingen terugkomen: 1. We willen meer relevante bezoekers naar onze corporate website; 2. We willen een toename van leads voor sales afdeling; en 3. We willen betere leads voor onze sales afdeling.

Alledrie deze uitdagingen zijn te adresseren met inbound marketing. Inbound marketing is een marketingfilosofie die erop gericht is om online gevonden te worden door bezoekers die voldoen aan jouw ‘ideale’ klantprofiel en deze vervolgens met behulp van relevante informatie door hun aankoopproces te begeleiden.

Inbound marketing kan veel tijd van jou, je team en je organisatie vergen. Toch kan met een ‘minimale investering’ van 1 werkdag per week al prima resultaat geboekt worden. In dit artikel wil ik enkele inbound marketing activiteiten op een rijtje zetten die je helpen om bovengenoemde uitdagingen succesvol aan te gaan.

1. Meer bezoekers

Om te zorgen voor een continue stroom van interessante bezoekers aan jullie corporate website zou je de volgende activiteiten kunnen overwegen:

Zoekwoordenonderzoek
Zet de zoektermen die gebruikt worden door je ideale klant op een rijtje. Pik die zoektermen eruit waarop relatief veel wordt gezocht en waarvoor een redelijk lage concurrentie geldt. Een handige tool hiervoor is het gratis hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords (1 uur per week).

Optimaliseren van je webpagina’s
Loop de pagina’s van je website na voor relevante zoektermen. Probeer iedere webpagina te optimaliseren voor één specifieke strategische zoekterm. Heb je een strategische zoekterm gevonden, waarvoor nog geen webpagina bestaat? Maak dan een nieuwe pagina aan en optimaliseer deze voor de gewenste zoekterm (1 uur per week).

Zakelijk bloggen
Schrijf iedere week een blogartikel over een onderwerp aan de hand van een relevante zoekterm uit de zoekwoordenlijst. Bloggen zorgt ervoor, dat zoekmachines jullie website hoger rangschikken en dat je beschikt over content die geschikt is om te delen via social media (2 uur per week).

Social media marketing
Breng je blogartikelen onder de aandacht van je ideale klant via relevante social media kanalen zoals Twitter en LinkedIn (Status updates van sales collega’s, LinkedIn Company Page en eventueel via LinkedIn Groepen). Het distribueren van deze content zal zorgen voor een ‘verse aanwas’ van nieuwe en relevante website-bezoekers. Onderzoek in welke sociale media jouw ideale klant participeert, deel je content en zoek de interactie met ze op (1 uur per week)

2. Meer leads

Creëren van advanced content en duidelijke conversie paden
Biedt informatie aan (in de vorm van bijvoorbeeld een white paper of een e-book) die voor jouw ideale klant zo interessant is, dat hij of zij haar gegevens achterlaat op jullie website. Zorg daarbij voor een duidelijk conversiepad (call-to-action-button, landings- en bedanktpagina’s (1 uur per week)

3. Betere leads

Lead nurturing
Zorg ervoor dat je je webleads volgens vaste criteria kwalificeert en ze opvolgt met aanvullende relevante informatie wanneer ze voldoen aan je ideale klantprofiel. (1 uur per week).

Monitoren van je online marketing metrics
Ga wekelijks na voor hoeveel zoektermen je website een hoge ranking in de zoekmachines heeft verworven en houd nauwkeurig bij hoe het aantal volgers van je verschillende social media accounts verandert. Bekijk daarnaast de prestaties van je landingpagina’s en ga na welke online kanalen zorgen voor de meeste leads en hoogste conversie. Analyseer tot slot de effectviteit van je leadnurturing-campagnes door te kijken naar de doorklikpercentages van de verschillende e-mailberichten (1 uur per week).

Door iedere week 1 werkdag te reserveren voor bovenstaande inbound marketing activiteiten, zul je zien, dat de resultaten van je online marketing strategie langzaam maar zeker richting de door jou gestelde marketingdoelen zullen groeien.
 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken