Tip: stop met het aanbieden van al die tips

Tip: stop met het aanbieden van al die tips
  • B2b
  • 6 jan 2014 @ 09:00
  • Link
  • Reg van Steen
    Reg van Steen

    sectordirecteur Business and Finance
    TNS Nipo
  • Geen tag

We worden ermee doodgegooid: al die goed bedoelde lijstjes met tips voor B2B marketing (en ook over andere thema’s trouwens). Dit is een pleidooi voor less is more.

Tips & tricks
Iemand heeft ooit vastgesteld dat een kopregel met het woord ‘tips’ een hoge mate van stopping power heeft. En dat heeft klakkeloos navolging gekregen. Als gevolg daarvan komen we om in de tweets, blogposts, artikelen en wat al niet meer die vijf, tien, twintig of nog meer tips aanbieden (of tricks, tactics, steps of hoe je het ook wil noemen).

Inflatie
Het lijkt er zelfs op dat de lijstjes steeds langer worden: auteurs bieden tegen elkaar op, zo lijkt het. Zij denken klaarblijkelijk dat we met een handvol tips geen genoegen meer nemen. Hier volgen een paar willekeurige voorbeelden.

• Mocht je Facebook willen inzetten in B2B (nee toch zeker?) dan kun je je laten leiden door 11 Facebook tips voor B2B marketers.
• Nog zo’n eigenaardig idee: Pinterest inzetten in B2B. Stel daar geen vragen bij, want dat doen deze 26 tips ook niet.
• Een andere auteur troeft dat aantal af met 31 content tips voor je email nieuwsbrief in B2B.
• Maar wat stelt dat aantal van 31 nu eigenlijk voor, dat moet je toch kunnen verdubbelen? Natuurlijk kan dat met deze 62 tips en quotes van sales experts in B2B. Vraag me af of er buiten de auteur iemand rondloopt die ze allemaal heeft gelezen.
• Het begint hilarische vormen aan te nemen als we het ronde getal van 100 tips aangeboden krijgen, dit keer over het toepassen van MVO in je organisatie.
• En natuurlijk kan het nog een onsje meer met deze 101 B2B marketing & sales tips.
• Etcetera. Ad infinitum. Ad nauseam.

Neem een moment om bovenstaand overzicht in te laten zinken, zonder een hysterische lachbui te krijgen. Dat valt nog niet mee.


Kwantiteit omlaag, kwaliteit omhoog
Breng het aantal tips dus terug. Vermindering zal – hopelijk – ook bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit. Want die laat regelmatig te wensen over, zoals deze voorbeelden illustreren:

• welke weldenkende B2B'er laat zich verrassen door tip nr. 1: ”ontwikkel een B2B strategie”?
• stel dat je overweegt om voor jouw bedrijf een B2B e-commerce platform op te starten, hoe waardevol is dan deze eerste tip op het lijstje: “verdiep u in de e-commerce technologie.
• Wat dacht je van de volgende nummer 1 tip voor success met emailmarketing in B2B: “verzamel waardevolle emailadressen van je doelgroep”. Het is om sprakeloos van te worden.


Wat te doen
Zonder twijfel hebben lijstjes met tips ooit een hoge attentiewaarde gehad, maar die tijd is voorbij nu we er mee worden overspoeld. Denk dus drie keer na voordat je jouw lijstje toe wil gaan voegen. Beperk je tot één concreet advies en gebruik dat in je kopregel. Dat dwingt je om heel goed na te denken welk onmisbaar advies je voor je doelgroep hebt. Eigenlijk dus zoals deze blogpost het heeft aangepakt, want die heb je nu helemaal gelezen.
 

Reg van Steen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken