Stem content af op de aankoopcyclus
- B2b
- 6 mrt 2014 @ 08:55
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - Geen tag
- 6 mrt 2014 @ 08:55
- Robbert van den Heuvel
In een eerder artikel schreef ik dat het aanbieden van relevante en informatieve content een cruciaal onderdeel vormt van je inbound marketingstrategie. Om ‘inbound’ succesvol uit te kunnen voeren, is het aan te raden om content aan te bieden die aansluit bij iedere fase van de aankoopcyclus.
Deze content kan per fase worden verdeeld in de volgende categorieën:
• Awareness-fase: informatieve blogartikelen
• Consideration-fase: advanced content: whitepapers, e-books, rekentools
• Decision-fase: lead nurturing content
Blogartikelen
Zoals eerder beschreven is het onderhouden van een zakelijk weblog een goede manier om duurzaam webverkeer en leads te verkrijgen. Schrijf in jouw blogartikelen vooral over onderwerpen die aansluiten bij de zakelijke uitdagingen waar jouw ideale klant dagelijks mee te maken heeft. Door hierbij de juiste keywords te gebruiken, zorg je ervoor dat ze optimaal vindbaar zijn in de belangrijke zoekmachines.
Het is van belang om regelmatig en op vaste tijden nieuwe blogartikelen te publiceren. De voorkeur gaat uit naar minimaal één blogartikel per week. Uit onderzoek is immers gebleken dat 75 procent van de ondernemingen die minimaal één blogartikel per week publiceert, daadwerkelijk klanten werft via hun blog.
Advanced content
Geavanceerde content is een beproefde manier om juist die leads te genereren die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant. De meest gebruikte vormen van geavanceerde content zijn de whitepaper en het e-book. Voor het ontwikkelen van deze content is het raadzaam om eerst uitgebreid te inventariseren hoe je jouw ideale klant met jouw expertise kunt ondersteunen met nuttige informatie. Aan de hand van deze inventarisatie kun je vervolgens een passend onderwerp of thema selecteren dat je in de vorm van ‘advanced’ content kunt gaan aanbieden op een duidelijke en effectieve landingpagina.
Lead nurturing content
Lead nurturing is een manier om potentiële klanten die een formulier hebben ingevuld op je website volledig geautomatiseerd aanvullende informatie toe te zenden per e-mail. Een goede lead nurturing-campagne maakt gebruik van de drie E's: Education, Evidence, Expertise.
Education
Stuur jouw potentiële klant in de eerste e-mailberichten aanvullende informatie over het betreffende onderwerp. Je kunt hierbij denken aan een handige checklist, cheatsheet, rekentool of een aanvullende whitepaper of e-book. In deze fase is jouw potentiële klant informatie aan het verzamelen en is het nog te vroeg om een concrete aanbieding te doen.
Evidence
In deze fase is jouw potentiële klant op zoek naar een bevestiging van de oplossing die hij of zij overweegt. Het is dus van belang dat je informatie verstrekt waarin jouw oplossing wordt bevestigd. Zorg dus eigenlijk voor een stukje bewijsmateriaal. Hierbij kun je denken aan het versturen van een onderzoeksrapport of een expert-interview over het betreffende onderwerp.
Expertise
In de laatste fase van de aankoopcyclus gaat jouw potentiële klant op zoek naar een geschikte leverancier die zijn of haar zakelijke probleem kan oplossen. In deze fase van jouw lead nurturing-campagne is het verstandig om jouw expertise te tonen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een succesvolle case study onder de aandacht te brengen of een client-testimonial op te nemen.
Door je content op bovenstaande wijze af te stemmen op de aankoopcyclus van je potentiële klant zul je ervaren dat de effectiviteit van je inbound marketing strategie aanzienlijk toeneemt.
Heb jij al ervaringen met het opzetten en uitvoeren van een inbound marketingstrategie? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
- advanced content
- education
- blogartikelen
- Robbert van den Heuvel
- leads
- inbound
- lead nurturing
- evidence
- expertise
- aankoopcyclus
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing