Content is dood, leve de ambitie!
- B2b
- 8 mei 2014 @ 13:43
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Marketing
- 8 mei 2014 @ 13:43
- Gastblogger
Contentmarketing dreigt ten onder te gaan aan het eigen succes. Er wordt zoveel gemaakt dat opvallen steeds moeilijker wordt. Om onderscheidend te zijn moet een ambitie worden uitgesproken: een wezenlijke bijdrage aan de maatschappij passend bij de organisatie en haar gedroomde klanten. Van contentmarketing naar ambitiemarketing in vier stappen.
Stap 1: de gedroomde klant. Zijn je huidige klanten bezig met productspecificaties en prijs? En heb jij zoveel meer te melden? Doe dat dan! Spreek je ambitie uit, geef met je bijdrage richting aan het gesprek. Het gaat hier niet alleen om de klanten die de organisatie al bedient. Welke onbekende markten wil je betreden en wat heb jij te bieden?
Stap 2: vraag het de klant van de klant. Er zijn diverse mogelijkheden om erachter te komen welke thema’s relevant zijn of zullen worden. Mijn adagium: vraag het de klant van je klant. Als je als ICT-leverancier wilt weten hoe je ziekenhuizen bereikt, zorg dan dat je weet wat patiënten morgen van hun ziekenhuis verwachten. Voor elk thema ontvouwt zich een piramide met vragen, cases en uiteindelijk producten .
Stap 3: blijf niet hangen in het heden. Op die thema’s moet een duidelijke ambitie worden uitgesproken. Alleen door verder te zijn dan je klant word je een relevant klankbord en volwaardige gesprekspartner. Formuleer een heldere visie op een thema en stel een kalender op met relevante ontwikkelingen, zo start je de ontwikkeling van prikkelende content. Zoals die printerfabrikant die zich voorbereidde op een papierloze wereld. Als zij in een gesprekken met hun klanten waren begonnen over de nieuwe X10-2000 lijn van hypermoderne printers hadden ze het wel kunnen vergeten. Zij vertelden echter hoe organisaties zich kunnen voorbereiden op de documentstromen van 2025.
De laatste stap: ga in gesprek met je gedroomde doelgroep. LinkedIn-groepen, beurzen, congressen, blogs, tijdschriften; haak aan bij bestaande gesprekken, initieer nieuwe discussies en verras met je ambitie. Laat in de dialoog ruimte voor de visie van anderen. Een mooi voorbeeld daarvan is Pink Roccade Local Government. In een serie gesprekken met gemeentesecretarissen en wethouders formuleerden ze een gezamenlijke en breed gedragen ambitie die duurzaam, prikkelend en effectief is.
Kortom: stijg uit boven ‘een verhaal over duurzaamheid’ of ‘een stuk over die innovatie’. Laat zien waar je voor staat! Het draait niet meer profilering door middel van content, maar om een doorlopende positionering op basis van ambitie. Concrete en uitdagende vergezichten die richting geven aan je dialoog met klanten, ketenpartners en andere stakeholders en zo je positionering steeds scherper onderbouwen en aanscherpen.
Auteur Jitze Reeder
Functie: Strateeg & teamleider bij Total Identity
Website: http://www.totalidentity.nl/
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing