Hoe kan marketing automation helpen op weg naar omzet?

Hoe kan marketing automation helpen op weg naar omzet?
  • B2b
  • 30 jun 2014 @ 08:38
  • 18846 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Leadgenerator

Als B2B marketingprofessional dien je er niet alleen voor te zorgen dat de website van je onderneming beter wordt gevonden door relevante bezoekers, maar ook dat deze interessante leads genereert voor je salesteam.

Het overgrote deel van deze leads zal door het aanvragen van een kennisdocument niet direct klaar zijn voor een gesprek met een salescollega. Direct nabellen van website-aanvragen heeft in veel gevallen dan ook niet zoveel zin.

Met een goed ingericht contentplan en de juiste tools kun je ervoor zorgen dat je deze leads stapje voor stapje door de aankoopcyclus leidt. Goed ingerichte marketing automation software kan dit lead nurturing traject prima ondersteunen.

Met behulp van marketing automation software kun je diverse onderdelen van het marketingproces automatiseren. Voorbeelden van deze deelprocessen zijn:

• het uitvoeren van automatische of 'trigger-based' e-mailcampagnes;
• het bijhouden van bezoekersgedragingen;
• automatische 'sales alerts' verzenden naar je verkoopafdeling;
• het in kaart brengen van online registraties;
• het kwalificeren van leads;
• het segmenteren van website-bezoekers.

Met een compleet marketing automation softwarepakket kun je:

1. Leads segmenteren en de aangeboden content personaliseren
Na een conversie - zoals het downloaden van een e-book of een white paper - worden contactgegevens van aanvragers geregistreerd in de marketing automation tool. Bij vervolgbezoeken aan de website worden deze aanvragers/leads dan ook weer 'herkend'. Aan de hand van hun klikgedragingen kunnen ze vervolgens in segmenten worden onderverdeeld en stapsgewijs worden voorzien van aanvullende informatie over het onderwerp, waarin ze interesse getoond hebben. Contentmarketing op maat, dus.

2. Efficiënter een groot aantal leads gelijktijdig bereiken
Voortvloeiend uit het voorgaande kunnen gesegmenteerde groepen leads gelijktijdig benaderd worden voor bepaalde marketingacties, zonder dat je er handmatig sorteerwerk aan te pas komt. Dit scheelt je een hoop gepuzzel.

3. De kwaliteit van sales leads onderbouwen
Door scores toe te kennen aan webgedragingen (bijvoorbeeld: meer dan 1 minuut op een bepaalde pagina) en kenmerken (bijvoorbeeld: functie= ict-manager) kan in beeld gebracht worden, welke leads welk interesse-niveau hebben. Dit principe heet leadscoring.
Door met sales overeen te komen, dat leads vanaf een bepaalde score pas worden aangeleverd door marketing, kan het verkoopproces effectiever ingericht worden.

4. Het rendement van campagnes minutieus bijhouden en tijdens het uitvoeren bijsturen
Met goede marketing automation software is het mogelijk om van klik tot lead inzichtelijk te krijgen, welke advertentie, welk zoekwoord of welke campagne de grootste bijdrage levert aan het verwerven van kwalitatief hoogwaardige leads. Door marketing automation software te koppelen aan het CRM-systeem van je onderneming, kan het hele proces van 'klik tot klant' in kaart worden gebracht. Dit geeft je de gelegenheid om je toegevoegde waarde als marketingprofessional met concrete resultaten te onderbouwen tijdens je rapportages aan het management.

Heb jij als B2B marketeer al ervaring met marketing automation, dan nodig ik je van harte uit om hieronder je reactie te plaatsen!

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken