Hoe herken je een moderne marketing organisatie?

Hoe herken je een moderne marketing organisatie?
  • B2b
  • 11 sep 2014 @ 08:59
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Zakelijk

Enige tijd geleden schreef ik hier een blogartikel naar aanleiding van een onderzoek naar 'World Class Marketing Maturity'. De hoofdconclusie van dit onderzoek is dat (B2B-) ondernemingen in te delen zijn naar de fase van volwassenheid van hun marketing organisatie. Deze indeling start bij 'de ad-hoc marketing organisatie' en eindigt bij 'de moderne marketing organisatie'.

Een moderne marketing organisatie speelt volledig in op het veranderende koopgedrag in B2B door optimaal gebruik te maken van beschikbare marketingtechnologie en -middelen.

In dit artikel wil ik kort een viertal punten op een rijtje zetten waaraan je een moderne marketing organisatie (verder afgekort als MMO) kunt herkennen.

1. een MMO is online vindbaar voor relevante zoektermen

Uit onderzoek van Forrester is gebleken dat de zakelijke koper tussen tweederde en negentig procent van zijn of haar Buyer Journey heeft afgelegd voordat ze pas in contact komt met een verkoop-professional van hun potentiële leverancier.

Moderne marketing organisaties zorgen er daarom voor dat ze online vindbaar zijn voor relevante zoektermen per fase van de aankoopcyclus. Hierbij streven ze er vooral naar om vindbaar te zijn voor zoekwoorden die erop gericht zijn om een probleem op te lossen.

Immers, hoe eerder ze in de aankoopcyclus gevonden worden door de zakelijke koper, des te groter is de kans dat ze worden meegenomen in de definitieve leverancierselectie.

2. een MMO is 'social'

Veel zakelijke kopers maken gebruik van social media om informatie te verzamelen over een bepaald onderwerp en/of probleem en over de mogelijke kandidaten die hen erbij kunnen helpen.

Een interessant Europees onderzoek op het gebied van b2b koopgedrag is Buyersphere. Uit hun meest recente onderzoek blijkt dat kopers behoorlijk gebruikmaken van social media tijdens hun online zoektocht.

Moderne marketing organisaties spelen daarop in door actief en zichtbaar te zijn in die social media kanalen die hiervoor worden gebruikt door hun ideale klant, zoals branchespecifieke portalen en fora, LinkedIn, Google Plus. Daarnaast is Twitter -ondanks een lager gebruik- een invloedrijk kanaal en zie ik vanuit onze dagelijkse praktijk zelf dat ook SlideShare een kansrijk kanaal is.

3. een MMO deelt relevante kennis

Zakelijke kopers zijn continue op zoek naar informatie om zichzelf een beeld te kunnen vormen van hun uitdagingen en de mogelijke oplossingen daarvoor. Uit Buyersphere blijkt dat zakelijke kopers de voorkeur geven aan vormen van informatie, zoals: events, video, presentatie-decks, e-books, webinars en blogs.

Moderne marketing organisaties zorgen er daarom voor dat ze -naast het organiseren van informatieve evenementen - hun kennis online delen en zich hierdoor presenteren als kennisleider in hun vakgebied.

Daarbij houden ze qua presentatie rekening met de voorkeuren van hun potentiële klant door hun kennis aan te bieden in de hierboven genoemde vormen.

4. een MMO zorgt voor een duidelijke presentatie op ieder scherm

Smartphones en tablets worden niet alleen privé gebruikt. Ook zakelijke beslissers verzamelen steeds vaker informatie op deze mobiele devices blijkt uit Buyersphere.

De moderne marketing organisatie speelt hierop in door ervoor te zorgen dat hun website goed leesbaar is op alle beschikbare devices. Hierbij kan 'responsive design' een belangrijke rol spelen.

Ben jij als B2B(-marketing) professional ook bezig met het moderniseren van jullie marketing? Ik lees hieronder graag je tips en/of ervaringen!

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken