Hoe je als B2B-bedrijf leads kunt krijgen met Pinterest

Hoe je als B2B-bedrijf leads kunt krijgen met Pinterest
  • B2b
  • 22 okt 2015 @ 09:06
  • Link
  • Nynke de Blaauw
    Nynke de Blaauw

    Moderne Marketing Consultant
    Heuvel Marketing
  • ContentLeadgenerator

Het delen van visuele content is voor veel b2b bedrijven nog altijd een hele opgave. Het lukt meestal nog wel om geschikte foto’s bij een blog te vinden, maar het kan lastiger zijn je te profileren op sociale media waar visuele content centraal staat. Denk hierbij aan Vine, YouTube, Instagram en Pinterest. Je hebt niet altijd geschikte video’s of afbeeldingen voorradig. Dan is het nog een grote stap naar het genereren van leads op die media. Het platform Pinterest helpt je hierbij. In dit blog geef ik je advies om leads te generen met Pinterest.

Succesverhalen
Pinterest staat nog een beetje bekend als medium voor huisvrouwen die overdag recepten en interieurtips zoeken en als plek waar creatievelingen inspiratie vandaan halen. Toch zijn al veel bedrijven actief én succesvol op Pinterest. Bekijk bijvoorbeeld de succesverhalen van onder andere Bank of America, trouwcadeau specialist Zola en architectuur verzamelaar Archdaily. Zo krijg je een beeld van hoe andere bedrijven leads aantrekken met Pinterest.

Leads genereren
In een blog over Pinterest deelt HubSpot editor Ginny Soskey twee manieren om leads te genereren. Zij heeft het over directe en indirecte leads die afhankelijk van de indeling van het conversiepad op jouw website terechtkomen.

Directe leads
Directe leads verkrijg je doordat bezoekers direct op een landingspagina terecht komen. Op Pinterest staan de afbeeldingen die jij plaatst (pint) centraal, ook wel pins genoemd. Dat is ook de enige plek waar je links kan plaatsen. In de beschrijving van jouw borden en profiel kan dat bijvoorbeeld niet. Als je deze link naar een landingspagina laat verwijzen, komen volgers die op de link in de Pin klikken direct bij jouw content offer terecht. De kans is dan groot dat zij zich converteren tot een lead.

Indirecte leads
Indirecte leads genereer je door te zorgen dat links in jouw pins niet naar een landingspagina, maar naar een andere soort pagina verwijzen. Denk hierbij aan een blog of informatieve pagina op jouw website. Volgers die op deze link klikken, komen door de op die pagina aanwezige call-to-action te klikken uiteindelijk toch nog op een landingspagina terecht.

Buyable Pins
Sinds kort is Pinterest begonnen met het uitrollen van ‘buyable pins’. Dit zijn pins waarbij gebruikers direct een aankoop kunnen doen door op de prijs te klikken die bij de afbeelding vermeld staat. Voor B2B bedrijven is deze optie in mijn ogen wat minder geschikt omdat het b2b aankoopproces over het algemeen een stuk complexer is en daarom meestal niet op social media eindigt. Maar ik kan me voorstellen dat het voor B2C bedrijven een interessante manier is om meer omzet te genereren.

Maak het makkelijk
Pinterest is net als veel social media beschikbaar als website en als app op smartphones en tablets. Misschien heb je het idee dat het pinnen en repinnen van afbeeldingen je (te) veel tijd gaat kosten. Dan is het handig om de Pinterest Pin extensie te installeren in je webbrowser. Zo kun je vanaf websites direct iedere afbeelding op één van jouw borden pinnen. Vergeet dan natuurlijk niet de link naar een blog of landingspagina toe te voegen! Lees hier nog meer handige tips voor zakelijk gebruik van Pinterest.

Ben je al een pro?
Pinterest moedigt bedrijven aan een pro te worden, ga bijvoorbeeld de analytics tool gebruiken om het succes van jouw marketing op Pinterest te meten. Ben je nog niet zover en wil je bij het begin beginnen? Lees dan dit blog met handige tips om snel te starten. Wat is jouw ervaring met Pinterest? Laat het me weten in een reactie.

Nynke de Blaauw

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken