11 Praktische tips voor meer retweets op Twitter

11 Praktische tips voor meer retweets op Twitter
  • B2b
  • 7 jan 2016 @ 08:52
  • Link
  • ContentSocial mediaDialoogInteractie
  • 7 jan 2016 @ 08:52
  • 274

Steeds meer bedrijven investeren in goede content. Zij creëren interessante blogartikelen en publiceren deze op social media. Twitter is een geschikt medium om content op te delen. Hoe meer mensen jouw artikelen lezen en retweeten, hoe meer (naams)bekendheid je verkrijgt. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen jouw berichten op Twitter retweeten? En dit vaker dan één keer doen? In dit artikel enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

1. Goede timing
Het versturen van tweets op het juiste tijdstip is van groot belang bij het verkrijgen van retweets. Want hoe wil je retweets verkrijgen als je volgers niet eens op Twitter aanwezig zijn? Het heeft geen zin om zomaar in het wilde weg tweets te versturen. Met behulp van social media tools als Tweroid en Socialbro kun je uitzoeken wat de beste tijden voor jou zijn om te tweeten. Plan vervolgens jouw tweets op de meest populaire tijden in.

2. Juiste hoeveelheid tweets
Op dezelfde dag een tweet twee keer plaatsen... dat klinkt als "spammen". Toch blijkt dit wel geaccepteerd te worden. Het kan zelfs heel zinvol zijn. Als je content meer dan één keer deelt, bereik je mensen in verschillende gebieden (wereldwijd). Jouw volgers zullen zich hier niet aan ergeren, zolang er maar voldoende tijd zit tussen de tweets (houdt ongeveer zeven of acht uur aan). Hierdoor bereik je meer mensen, omdat je ook de diverse tijdzones en "spitsuren" meepakt.

Vind je dit toch lastig of voel je jezelf bezwaard? Dan kun je ook kiezen voor aparte Twitter accounts. Deze kun je dan geheel afstemmen op de diverse (internationale) doelgroepen.
Wat betreft de hoeveelheid tweets: drie tweets in één minuut is geen goed idee. Hier zullen volgers zich wel aan gaan storen en dat werkt alleen maar averechts. Plan daarom je tweets overzichtelijk in met bijvoorbeeld Hootsuite.

3. Interessante content
Het spreekt voor zich dat de sleutel tot succes het creëren van interessante content is. Maar wat bedoelt men dan precies met interessante content?

Interessant/ nuttig/ informatief
Lezers delen een blogartikel vaak als het hen heeft geholpen, bijvoorbeeld in de vorm van een goed advies of handige tips. De kans op een retweet is het grootst wanneer een blogartikel meerwaarde biedt voor de lezer. Denk dus goed na welke informatie relevant voor jouw doelgroep is. Tweets die gericht zijn op Entertainment vallen vooral op vrijdagmiddag goed in de smaak: veel mensen kijken dan uit naar het weekend.

4. Interne links
Het is heel belangrijk om lezers te wijzen op artikelen die je al eerder hebt gepubliceerd. Als ze namelijk twee artikelen lezen in plaats van één, dan heb je verdubbelde kans op een retweet. Daarnaast werken interne links ook goed voor SEO (zoekmachine optimalisatie).

5. Overzicht en gemak
Lezers houden over het algemeen van overzichtelijke en makkelijk leesbare artikelen. Als het te veel tijd kost om een artikel door te lezen of te begrijpen, dan haakt men snel af. Gebruik daarom bij het schrijven van artikelen bijvoorbeeld bulletpoints.

6. Vermijd fouten
Neem voor het schrijven van een blogartikel de tijd. Denk vooraf goed na welke onderwerpen je wilt behandelen. Zet dan ook niet zomaar iets op papier, dat je vervolgens direct publiceert. Er staan dan geheid fouten in het artikel. Sta er bij stil dat het artikel door honderden mensen kan worden gelezen. Dan kunnen foutjes of zelfs dat ene kleine foutje vervelend en gênant zijn. Het is dus belangrijk om een blogartikel te controleren en nog eens te controleren. Opmaak, grammatica... Check, check, dubbelcheck.

7. Pakkende titel en koppen
Een pakkende titel en krachtige koppen zijn heel belangrijk. Zij zorgen ervoor dat een lezer overtuigd wordt om verder te lezen. Probeer je te onderscheiden van de menigte; opvallen is een eis. Een titel die gek, nieuwsgierig, spannend of interessant is, valt snel in de smaak bij lezers. Als er dan ook nog een goed artikel volgt, behoudt je je lezers. Bijvoeglijke naamwoorden zijn geschikt om titels of koppen meer indruk te geven. Daarnaast is het ook goed om een vraag te stellen in koppen. Stel de vraag op die manier, zoals een lezer die ook zou kunnen stellen.

8. Gebruik de juiste zoekwoorden
Overweeg welke zoekopdrachten lezers ingeven bij zoekmachines voor het bepalen van de titel. Google Trends kan je hierbij helpen. Zo kun je zien dat mensen het afgelopen jaar bijvoorbeeld zoeken naar de "cookie wet", ook al is de Europese privacy richtlijn ("privacywetgeving") een veel breder begrip. Cookies zijn slechts een onderdeel van dit thema. In dit geval is het toch slimmer om te kiezen voor Cookies.

9. Twitter etiquette
Het is belangrijk om actief te zijn op Twitter en relaties op te bouwen. Als volgers zien dat je een groot netwerk hebt op dit medium, geeft dit je meer aanzien. Volgers zullen jouw content dan ook eerder aannemen en het verder delen. Het succes op Twitter is dus niet alleen afhankelijk van goede content. Wees betrokken en beantwoord vragen als die worden gesteld. Vergeet mensen bovendien niet te bedanken voor retweets.

10. Deel content van anderen
Als je interessante content van anderen deelt, kun je sneller retweets terug verwachten. Influencers ("beïnvloeders") kunnen veel voor jou betekenen: als zij een bericht retweeten, word je onder de aandacht gebracht bij veel belangrijke volgers.

11. Kwaliteit
Analyseer wat mensen zeggen in hun retweets. Het gaat namelijk niet om de hoeveelheid retweets, maar om kwalitatief goede retweets. Als je opmerkt dat mensen jouw artikelen retweeten met een mededeling als "onzin" of "saai", dan werkt dit alleen maar nadelig. In dit geval is het belangrijk dat je de content beter afstemt op de doelgroep, ofwel volgers. Retweets met mededelingen als "interessant" of "super", die scoren!

Heb jij nog andere tips voor het verkrijgen van retweets op Twitter? Ik ben benieuwd naar je reactie!


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken