[Deel 2] Thought leadership? Niet zonder thoughts!

[Deel 2] Thought leadership? Niet zonder thoughts!
  • B2b
  • 24 dec 2015 @ 11:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieBloggenZakelijk

In mijn eerste blog over thought leadership waarschuwde ik marketeers om geen overhaaste beslissingen te nemen. Het pad er naar toe is lang en vaak moeilijk begaanbaar. Het is een content strategie waarvoor men goed voorbereid moet zijn, maar die, als u het voor elkaar krijgt, zeker zijn vruchten afwerpt. In deze blog neem ik u mee de diepte in en licht een tipje van sluier op over hoe de vruchten te plukken door middel van thought leadership.

Die eeuwige lijstjes
We worden tegenwoordig overspoeld met ‘handige’ checklists; ‘Though tleader in 11 slimme stapjes’ of ‘9 Dingen die echte thoughtleaders doen’ zijn slechts enkele voorbeelden. "Ga toch bloggen, schrijf een boek, ben aanwezig op social media en heb vooral een mening", schreeuwen die lijsten. "Post een stelling op Facebook en Linkedin en doe dat liefst zo vaak mogelijk." Maar echt thought leadership moet men niet verwarren met hard roepen in allerlei media. Verdiep u maar eens in het werk van Dr. Mignon van Leading Thoughts of Denise Brosseau van het Thought Leadership Lab. Dan krijgt u een idee van wat ik bedoel.

No thoughts no glory
Though tleadership heeft meer te maken met innovatie en het ontwikkelen van 'new points of view' (NPOV's). En daar wringt vaak de schoen; veel ondernemers en hun teams laten zich te veel leiden door remmingen of barrières die innovatieve oplossingen in de weg staan. Ze kunnen niet uit hun comfortzone stappen, omdat ze angst hebben om op korte termijn omzet te verliezen. Vaak zijn ook onvoldoende klantinzicht en gebrek aan creativiteit en durf spelbreker. Wie als leidend gezien wil worden, moet geen zwakte tonen; Hij / zij moet recht op het doel afgaan.

De Gouden Tip
De meesten van u hebben na het lezen van de inleiding meteen dooorgescand naar deze alinea. De Gouden Tip, de Heilige Graal van B2B Marketing, eindelijk, hosanna! Toegegeven de titel is wat misleidend. Trucjes om thoughtleader te worden zijn er niet. Tools en aanwijzigingen wel.

Frustraties
NPOV's ontstaan vaak spontaan uit persoonlijke ervaringen en frustraties. "Aan welke dingen stoort u zich in uw vakgebied?" en wellicht nog voornamer; Waaraan storen uw (potentiële) klanten zich?" Definieer de frustraties, problemen en vragen van uw doelgroep en probeer er de antwoorden op te geven. Als u veel van die antwoorden met uw merk kunt geven, bent u al een eind op weg naar thought leadership.

Bruikbaar perspectief
Klantinzicht is een nieuw bruikbaar perspectief op de relatie tussen klant en prospect. Zeker als u dat kunt koppelen aan vernieuwende inzichten. Begin bijvoorbeeld eens met nadenken over de vraag: 'Stel mijn dienst / product bestaat niet. Welk alternatief heeft mijn doelgroep dan?' of 'Wat vind een prospect niet leuk aan mijn branche?'

Stel de juiste vragen, geef de juiste antwoorden en heb lef. Daar komt het op neer. Met de vergaarde kennis kunt u aan de slag. Alleen als u de antwoorden kent, kunt u op het bovenste treetje terechtkomen. Want, zeg nou zelf; u ziet toch ook liever antwoorden dan nog meer vragen. Lees hier deel 1 van deze blog van Bart Stovers. 

Gastblogger: Bart Stovers
Werkt bij: Referro / BBN Netherlands
Specialisme: branding en marketing communicatie
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken