Social selling: Effectieve online marketing voor b2b bedrijven

Social selling:  Effectieve online marketing voor b2b bedrijven
  • B2b
  • 29 jan 2016 @ 11:04
  • 19265 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingLeadsSales

Online marketing, zoals bijvoorbeeld social selling, is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven van nu. Het maakt het onder andere mogelijk om meer naamsbekendheid te genereren, om leads op je website te krijgen, en om de diensten en producten van je bedrijf onder de ogen te krijgen van de juiste doelgroep. De ontwikkelingen op het gebied van online marketing gaan als een speer. En in deze veranderlijke en concurrerende markt is het geen optie om achter te blijven.

Google Adwords is de meest gebruikte tool door bedrijven om door potentiële klanten gevonden te worden. Het welbekende klik systeem waarmee je binnen no time hoog in de ranking van de zoekresultaten van Google staat. Bedrijven stoppen veel tijd en geld in het samenstellen van hun advertenties en website teksten door de juiste zoektermen te gebruiken, zodat ze goed gevonden kunnen worden. Maar wat als je budget dit niet toe laat?

Voor veel bedrijven is het klik systeem van Adwords te duur in deze hoog concurrerende markt of levert het te weinig resultaat, bijvoorbeeld in een niche. Ook zou iedereen graag in de top 3 van Google staan met zijn website door middel van zijn gebruikte kernwoorden, maar zo gemakkelijk gaat dat niet. Hoe zet je dan online marketing effectief in om niet achter te raken op de rest?

Begin met social selling! Wacht niet tot je ‘gevonden’ wordt, maar maak jezelf kenbaar.

Een manier om dit te doen is social selling. Social selling maakt nu zijn doorbraak in de wereld van online marketing, en dit is een goede manier om onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep. Het voornaamste platform voor B2B bedrijven is LinkedIn. Door contact te leggen via Linkedin bespaart u tijd en geld. Het is een doelgerichte en efficiënte tool, en geeft je de mogelijkheid alleen op te volgen wanneer je denkt dat dat rendeerbaar is.

Door middel van social selling kan je je richten op de juiste mensen binnen een bedrijf, door te zoeken op bijvoorbeeld een bepaalde functie. Daarna kan je zien of er interesse is door na te gaan of diegene terug gekeken heeft op jouw LinkedIn profiel. Dit is vaak een mooie opmaat naar e-mail of telefonisch contact. Ook kan je je persoonlijke profiel aanpassen, zodat potentiële connecties meteen geïnteresseerd raken en een duidelijk beeld hebben op welke diensten jouw bedrijf zich richt. Dit kan je doen door een commerciële boodschap in de headline onder je naam te zetten. Een simpele manier om je bedrijf en je diensten in één opslag kenbaar te maken. Voor een toepassing hiervan kan je een kijkje nemen op deze site.

Warme en koude leads
Steeds vaker gaan bedrijven gebruik maken van software dat bedrijven kan herkennen op hun website. Hierdoor worden de ‘’warme’’ leads gescheiden van de ‘’koude’’ leads, waardoor opvolgen nog efficiënter wordt. De combinatie van social selling richting bedrijven waarvan je weet dat er interesse is, is een combinatie die in de praktijk goed rendeert. Kortom, social selling is een interessant middel dat als aanvulling of als alternatief kan dienen om in contact te komen met jouw doelgroep op een laagdrempelige en efficiënte wijze, zonder onnodig veel tijd en geld te investeren. En niet geheel onbelangrijk, je kan ook je bestaande klanten gemakkelijk up to date houden van jouw diensten en producten.

Heb je tips of ervaringen met social selling, laat het ons weten in de reacties hieronder.

Gastblogger:
Maxime Pel - Communicatie en Marketing (SalesFeed Nederland)

‘Als net afgestudeerde duik ik in de wereld van online marketing om op de hoogte te zijn van alle trends en nieuwtjes van het vak. Van content en blogs schrijven word ik enthousiast, en ik mag dit doen voor Sales Feed Nederland. Een bedrijf dat laagdrempelige marketing & sales Automation Software voor b2b bedrijven ontwikkelt en levert. 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken