B2B e-commerce software: wat is de beste oplossing?

B2B e-commerce software: wat is de beste oplossing?
  • B2b
  • 25 feb 2016 @ 11:00
  • 16148 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • WebwinkelE-commerce

Een goedwerkende webshop houdt de kosten laag. Het verhoogt efficiëntie en verbetert de klantenservice. Overweeg je een webshop te beginnen, dan heb je de keuze uit twee mogelijkheden: software die de webshop met het ERP systeem koppelt en software die de twee systemen met elkaar integreert.

Hoewel veel softwareoplossingen beweren geïntegreerd te zijn, wordt de data in werkelijkheid slechts gekoppeld en gesynchroniseerd met het ERP systeem. Het gevolg is dat de gebruiker zijn informatie, bestellingen en aanbiedingen nog steeds in twee systemen moet bijhouden. Geïntegreerde webshop software werkt veel efficiënter. Omdat de webshop in het ERP-systeem wordt gebouwd (geïntegreerd) is de data in het ERP-systeem altijd gelijk aan de data in de webshop. Het ERP-systeem vormt op die manier de basis van de webshop en informatie hoeft maar één keer te worden ingevoerd. Ook op andere vlakken zijn er belangrijke verschillen tussen geïntegreerde en gekoppelde b2b webshop software.

Kosten
Maak je gebruik van gekoppelde webwinkel software, dan heb je te maken met twee leveranciers: de leverancier van de webshop software en de leverancier van het ERP-systeem. De leverancier van de webshop heeft doorgaans vrij weinig met een ERP-omgeving te maken en vice versa. Het gevolg? Eindeloos experimenteren met koppelingen en verschillende soorten software: een tijdrovend proces met een hoog kostenplaatje. Met geïntegreerde webshop software bent u niet alleen binnen zeven dagen live, ook de kosten zijn een stuk lager. De geïntegreerde webwinkel is ontworpen om te integreren met jouw ERP systeem*, daardoor kan de implementatie out-of-the-box en tegen een vaste prijs worden aangeboden. Uiteindelijk betekent sneller online ook meer omzet! De return on investment (ROI) ligt bij een geïntegreerde oplossing dan ook vele malen hoger.

*Een belangrijk voordeel van de geïntegreerde webwinkel in het ERP systeem is dat de oplossing gecertificeerd wordt door de ERP bedrijven, zoals Microsoft en SAP en voldoet aan de hoogste eisen met betrekking tot ERP extensies. Sana Commerce is gecertificeerd voor Dynamics NAV, AX, SAP ERP en SAP Business One.

Eén centrale plek voor alle gegevens
Alle productinformatie, speciale aanbiedingen, bestellingen, voorraad en andere belangrijke data in één centrale cockpit: met een geïntegreerde b2b webshop hoef je jouw e-commerce gegevens niet meer op meerdere plekken bij te houden. Staat de data in het ERP-systeem, dan staat het ook in de webshop. Het ERP-systeem vormt de basis en de motor van jouw bedrijf.

Gebruik de kracht van ERP
Geïntegreerde software maakt gebruik van de bestaande functionaliteiten van jouw ERP-systeem. Een voorbeeld: in de b2b zijn de prijzen doorgaans erg complex, omdat b2b bedrijven aparte afspraken met individuele klanten maken. Wanneer je duizenden producten hebt en óók nog eens duizenden klanten, resulteert dat in een ingewikkelde prijsmatrix. Gelukkig worden deze zaken door het ERP-systeem verwerkt. Waarom zou je dan het wiel opnieuw uit willen vinden? Het ERP is immers voor deze berekeningen ontworpen. Bij de meeste (gekoppelde) e-commerce oplossingen worden deze constructies in de webshop nagebouwd. Met geïntegreerde webshop software maak je juist gebruik van de kracht van jouw ERP-systeem.

Tevreden klanten
Met geïntegreerde webshop software maak je het niet alleen makkelijker voor jezelf, het biedt ook een extra service aan jouw klanten. Kortingen, producten, bestelllingen… Alle afspraken tussen jou en de klant worden opgeslagen in de ERP-omgeving en zijn op ieder moment van de dag inzichtelijk voor beide partijen. Dat leidt tot persoonlijker en beter contact met de klant.

Kortom, geïntegreerde webshop software werkt een stuk efficiënter dan een gekoppelde oplossing. Het ERP-systeem vormt bij een geïntegreerde oplossing de basis: alle gegevens en processen komen samen op één centrale plek. In tegenstelling tot gekoppelde software maakt geïntegreerde webshop software gebruik van de bestaande functies van de ERP-omgeving. Het bijhouden van twee kanalen en het doen van dubbel werk is daarmee voorgoed verleden tijd. Je houdt meer tijd over voor de zaken die er echt toe doen. En dat leidt tot meer tevreden klanten en een hogere omzet.

Wil je meer weten over de verschillen tussen gekoppelde en geïntegreerde b2b e-commerce? Download dan hier onze nieuwste whitepaper, 'Interfacing vs. Integrating: What's the Difference?'.

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken