Basic Dental start webshop voor tandartsen

Basic Dental start webshop voor tandartsen
  • B2b
  • 3 feb 2016 @ 10:30
  • 12699 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • WebwinkelInterview

Basiq Dental, dental depot voor tandheelkundige materialen, levert de dagelijkse praktijk- of laboratoriumbenodigdheden voor tandarts, mondhygiëniste, orthodontist en kaakchirurg. Van chirurgiebenodigdheden tot composiet, van desinfectieartikelen tot disposables. Stuk voor stuk artikelen die de onderneming ook online aanbiedt, en wel sinds kort via de nieuwe webshop van Sana Commerce. Basiq Dental heeft een bedrijfsruimte van 10.000 m2 en een assortiment van 12.500 artikelen.

Waarom juist Sana, vroegen we aan Bart van Eijndhoven, algemeen directeur Basiq Dental.
‘Wij wilden voor de webshop een verbinding met onze SAP back-end, want deze dient als centraal systeem – de basis – waar andere systemen aan gekoppeld worden. De keuze viel op Sana Commerce omdat zij vooroploopt in deze integratie met ERP. Sterker nog, Sana is de enige die complete webshops levert op basis van het eigen ERP-systeem van de klant. Het voordeel hiervan is dat de webbezoeker altijd over actuele prijsberekeningen kan beschikken. Verder ligt er nog een breed pakket aan online toepassingen die wij gaan ontwikkelen, zoals een systeem voor e-mailmarketing dat voor Basiq Dental veel toegevoegde waarde zal brengen. Om dit systeem zinvol in te zetten, moet het wel geïntegreerd zijn met andere systemen. Opnieuw een reden om voor Sana – en Ctac – te kiezen.’

Hoe is de implementatie verlopen?
‘Als een drietrapsraket. In september zijn we live gegaan met Basiq Dental Nederland. Dit is niet onze grootste verkooporganisatie, maar we zagen het als een pilot, om te kijken of we nog op issues zouden stuiten. Daar zijn inderdaad nog aandachtspunten uitgekomen, met name rondom snelheid en het laden van artikelen. Op zich niet vreemd, want we voeren een enorm productassortiment en klanten maken veelvuldig gebruik van favorietenlijsten, van waaruit ze veel orders plaatsen. Na aanpassing van de aandachtspunten in zowel SAP als Sana is begin oktober Basiq Dental Duitsland live gegaan. Eind oktober gevolgd door België, Denemarken en Hongarije.’

Hoe werkt dat met die favorietenlijsten, want dat is heel specifiek voor jullie markt.
‘Onze klanten maken vrijwel altijd gebruik van dezelfde materialen en gebruiken de favorietenlijst als een bestellijst om de voorraad in de praktijk na te kijken en bij te bestellen. Ze gaan doorgaans niet de hele site door, vanuit de homepage naar de categoriepagina’s, op zoek naar producten, zoals dat in andere branches gebeurt. Alleen bij acties of promotie van nieuwe producten merken we dat ze ook de rest van de website doorlopen, waarbij de nieuwe artikelen dan eventueel worden toegevoegd aan de favorietenlijst – om weer van daaruit te worden besteld.’

Hoe gebruik je de webshop bij het communiceren van die promoties?
‘Voor ons zijn koppelingen met andere kanalen essentieel. Ons voornaamste communicatiemiddel is nog altijd de offline folder, met onder meer nieuwe artikelen en acties, die we elke zes weken naar klanten en prospects sturen. Om de ontvanger richting online te pushen, staat er vaak te lezen: ‘Bekijk het volledige assortiment op www.’ En inderdaad wordt er vanuit deze folder frequent gelinkt naar de website. Verder zijn we recentelijk met e-mailmarketing gestart, waarbij we bij elk product een directe link plaatsen naar de website. Je kunt dus gelijk doorklikken, nog sneller dan bij de folder. Daarnaast verkopen we heel veel telefonisch, vanuit ons callcenter. Aangezien dat een redelijk duur kanaal is, willen we mensen liever via de webshop laten bestellen. Klanten krijgen dan ook extra orderkorting wanneer ze online, via e-mail of per fax bestellen.’

Hoe reageren klanten op de nieuwe webshop?
‘We krijgen verschillende reacties uit verschillende landen. In Duitsland, waar de gewenning met internetverkoop veel minder is dan in Nederland, hebben ze duidelijk meer moeite met veranderingen op een site. Als je als klant met een ander paginabeeld en klikpatroon wordt geconfronteerd, kan dat als vervelend worden ervaren. ‘Het oude werkte toch prima?’, krijgen we dan te horen. Maar gaandeweg merkt men wel de verbeteringen die de nieuwe opzet biedt. Zoals de nieuwe categorie-indeling, die het zoekproces behoorlijk heeft vereenvoudigd. We krijgen dan ook steeds meer complimenten, meestal voor het frisse design en de overzichtelijkheid. Ook zien we dat de jongere klanten met groepspraktijken zich wat makkelijker op de site bewegen dan de oudere generatie.’

Zit er groei in je online kanaal?
‘Zeker. Vooral in Duitsland, waar bestellen per fax heel gangbaar is, valt een verschuiving naar e-commerce te constateren. En dat is mooi voor Basiq Dental, want wij hebben ons in de markt gezet als een discounter. Geen accountmanagers die praktijken bezoeken, geen extra voorzieningen, alleen scherpe prijzen. Daar onderscheiden we ons mee, en de webshop kan daar bij uitstek aan bijdragen. Plannen voor verdere optimalisatie en uitbreiding van functionaliteit hebben we dan ook volop, want de online ontwikkelingen gaan razendsnel!’

 

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken