Is het blauwe maandag voor groene energie?

Is het blauwe maandag voor groene energie?
  • B2b
  • 23 feb 2016 @ 10:15
  • Link
  • Pieter Paul Verheggen
    Pieter Paul Verheggen

    managing partner
    Motivaction
  • ZakelijkOnderzoekDoelgroepen

Meteen na de Klimaattop in Parijs (30 november t/m 12 december 2015) heeft Motivaction onderzoek uitgevoerd naar het draagvlak voor de maatregelen die in Parijs zijn genomen. Daarbij is ook gekeken naar de verschillende instanties die een rol spelen bij de implementatie van de nieuwe energieafspraken. Uit dit onderzoek komt naar voren dat er veel draagvlak is voor verduurzaming van de energievoorziening van Nederland en de top het gevoel van urgentie versterkt. Marketeers in de energiesector moeten nadenken over een segmentatiemodel duurzaamheid.

Tachtig procent van de bevolking geeft aan dat het een belangrijk onderwerp is. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is van mening dat overheden een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Men vindt het zonder meer zinvol dat er onder VN-vlag overleg plaatsvindt over verduurzaming en staat in die zin ook achter de COP15 in Parijs.

Weinig vertrouwen
Helaas is het ook zo dat de Nederlandse burger er minder vertrouwen in heeft dat de overheden het akkoord ook zullen uitvoeren. Slechts een op de tien heeft het vertrouwen dat de overheden de gemaakte afspraken zullen naleven. De rest moet het nog zien. Slechts een kwart van de Nederlanders denkt dat de doelstellingen gehaald gaan worden. De rest is sceptisch of twijfelt. Een van de oorzaken van deze twijfel is de haalbaarheid van een 100% hernieuwbare energievoorziening. Een derde van Nederland denkt dat we nooit genoeg duurzame energie op kunnen wekken om iedereen over de hele wereld van energie te voorzien. Nog eens bijna een derde kan zich hier geen voorstelling van maken en weet het simpelweg niet. Het bieden van duidelijkheid aan burgers door de partijen die betrokken zijn bij het bereiken van de energieafspraken is van groot belang om zo veel mogelijk welwillende burgers ook daadwerkelijk mee te laten doen.

Zware opgave
In Parijs zijn de doelen gesteld, maar om de doelstellingen te behalen zijn organisaties nodig die burgers helpen bij het verminderen van het energiegebruik door duurzaam beleid, duurzame producten en duurzaam gedrag. Er is op dit moment echter meer vertrouwen in de kracht van burgers zelf, dan in de kracht van de overheid, het bedrijfsleven en natuur- en milieuorganisaties. Mensen hebben het gevoel dat het zin heeft om je als burger in te zetten voor verduurzaming en een overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking ziet dit dan ook als de normaalste zaak van de wereld. Er is dus reden voor optimisme. Maar als organisaties geen gebruik maken van de welwillendheid in de samenleving dan wordt het behalen van de in Parijs gemaakte afspraken een zware opgave.

Economische effecten
Volgens veel mensen is vergroening van de energievoorziening niet alleen goed voor de verduurzaming van ons land, maar heeft het ook positieve sociale en economische effecten. Ook het morele aspect is van belang, verduurzaming van onze samenleving is volgens twee derde van de bevolking namelijk van groot belang voor de kwaliteit van leven van toekomstige generaties. Een even groot deel vindt dat er in de opvoeding van kinderen serieus aandacht besteed moet worden aan dit onderwerp.

Kansen bedrijfsleven
Er is veel draagvlak om individueel en gezamenlijk te gaan werken aan de verduurzaming van onze wereld. Nederlanders erkennen het probleem en zien de noodzaak om in actie te komen. Burgers zelf zijn bereid om een steentje bij te dragen. Het is tijd voor de overheid, het bedrijfsleven en ’s om hierop in te spelen, eventuele onduidelijkheden weg te nemen en samen met consumenten en burgers aan de slag te gaan. Jasper Visscher en Gerard van der Werf (Motivaction) waren nauw betrokken tot het onderzoek en vatten de onderzoeksresultaten als volgt samen: ‘Energie tot verduurzaming is voldoende aanwezig in de maatschappij. Het is de taak aan de overheid om te faciliteren, deze op te wekken en zo de klimaatdoelstellingen te behalen.’

Wat marketeers kunnen doen
Voor marketeers rest nu de vraag hoe zij de burger zo effectief mogelijk kunnen bereiken. Motivaction heeft vijf duidelijke groepen consumenten weten te onderscheiden. Zo kent Nederland als het gaat om duurzaamheid  de plichtsgetrouwen, de structuurzoekers, de verantwoordelijken, de statusbewusten en de ontplooiers. Met deze benamingen kan er aangegeven worden hoe zij tegen het begrip duurzaamheid aankijken. Door het segmentatiemodel is het voor marketeers eenvoudiger om de betreffende groepen te benaderen. Om kennis te maken
met de groepen kan de  whitepaper “Vijf tinten groen” gedownload worden.

 

Over het onderzoek 'blauwe maandag voor groene energie'
De veldwerkperiode van het onderzoek was van 15 tot en met 21 december 2015. Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van het StemPunt-panel van Motivaction, via de internetmethode. De netto steekproef bestond uit 1.055 Nederlanders tussen de 15 en 70 jaar.

Pieter Paul Verheggen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken