5 tips voor b2b e-commerce succes
- B2b
- 13 mrt 2016 @ 09:00
- Link
-
Michiel Schipperus
CEO & Managing Partner
Sana Commerce - E-commerce
- 13 mrt 2016 @ 09:00
- Michiel Schipperus
Ervaring met klanten en b2b e-commerce projectimplementaties hebben ons in de afgelopen tien jaar veel geleerd over wat een project succesvol maakt. Een start maken met online verkopen van je producten is een grote stap voor je hele organisatie. Het is een stap die je niet alleen in staat stelt de vruchten te plukken van een grotere omzet, maar ook de bekwaamheid van je sales team te versterken. Volgens 92 procent van Sana’s b2b e-commerce klanten zijn de volgende vijf b2b e-commerce tips cruciaal.
1. Start met een solide casus
Je team zal bewijzen willen zien. Een ijzersterke casus zal helpen urgentie binnen de organisatie te creëren en valide resultaten bieden voor je e-commerce plannen. Evalueer de casus met je team, inclusief je aandeelhouders en definieer duidelijke doelen voor de implementatie. Zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen begrijpt hoe dit van invloed zal zijn voor de organisatie, en de manier waarop de organisatie zaken doet zal verbeteren.
2. Betrek IT bij het proces
Ga direct naar de bron. Voor de implementatie van b2b e-commerce binnen je organisatie zal het een vereiste zijn dat je hand in hand met je IT afdeling samenwerkt. Je wilt immers dat je klanten, wanneer ze online bestellen, alle benodigde informatie tot hun beschikking hebben; productinformatie, klant specifieke prijsstelling, realtime voorraadinformatie, bestelgeschiedenis, etc. Dit zal een veelzijdige functionaliteit vereisen, zoals ‘quick ordering’, ‘tier pricing’, ‘unit of measurement’, ‘RMA handling’, etc. Klinkt dit als Chinees? Geen probleem. Je IT afdeling zal weten welke rol je ERP-systeem speelt in het opleveren van deze data en het leveren van de functionaliteit naar de klant, die bestellingen in het online sales portal plaatst.
3. Vraag je klanten mee te denken
Mensen vertellen maar al te graag wat zij willen zien en ervaren. Vraag je klanten waar ze naar op zoek zijn en ze zullen waardevolle informatie geven die je vervolgens goed zult kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een project. Dit helpt ook voorkomen dat je met een tunnelvisie te werk gaat. Ook zal je daardoor het project op een meer gebalanceerde wijze van buiten naar binnen kunnen bekijken. Een andere mooie bijkomstigheid: door je klanten mee te laten denken, creëer je draagvlak onder een groep early-adopters.
Meer weten over hoe je je klanten betrekt bij het ontwikkelen van een online salesportal? Lees hier de ervaringen van één van onze klanten.
4. Begin met je basiseisen
Probeer voor je eerste lancering niet meteen een Amazon.com te bouwen. Definieer goed wat je minimumvereisten zijn en begin daarmee. Een solide basis maakt het bepalen van de ‘must-haves’ voor de tweede fase van het project een stuk makkelijker. Bovendien, wanneer je in een korte tijd een succesvolle eerste lancering hebt zal je snel de resultaten – die voortkwamen uit de inspanningen van het projectteam – met hen kunnen delen. Je zal hiermee het momentum binnen het project beter weten te behouden, en het team zal gemotiveerder zijn om feedback te geven over aanpassingen en verbeteringen voor de aanstaande volledige lancering.
5. Lanceer voor slechts een kleine groep klanten
Begin klein. Gun jezelf de tijd om de sales portal aan te passen, nog voor je deze aan klanten openstelt. Zoals we allemaal weten: je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Je productteam zal ook beter op zijn gemak zijn met de feedback van een kleine groep klanten, dan wanneer die komt van de gehele database. Bovendien: wanneer je aanpassingen al voor een kleine groep hebt doorgevoerd, zal je de volledige lancering waarschijnlijk met meer zelfvertrouwen tegemoet treden.
Het belangrijkste is een plan te hebben. De sleutel tot succes is om te voorkomen dat je je team overdondert en dat je terug moet vallen op een inmiddels ouderwetse en bovendien duurdere werkwijze: namelijk die van handmatig bestellen. Houd je team op de hoogte van alle doelen en verdiensten, en je e-commerce implementatie zal succesvol verlopen.
Geïnteresseerd in meer informatie over het starten met b2b e-commerce? Lees dan de whitepaper ‘Things They Don’t Tell You About B2B e-commerce’.
-
Michiel Schipperus
- Werkt bij: Sana Commerce
- Functie: CEO & Managing Partner
- Website:http://www.sana-commerce.com/nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing