Alleen grote lange ideeën reiken ver

Alleen grote lange ideeën reiken ver
  • B2b
  • 8 mrt 2016 @ 10:15
  • Link
  • Bart Stovers
    Bart Stovers

    branding en marketing communicatie
    Referro / BBN Netherlands
  • Sales

Zoals voor zoveel dingen in marketing is een Big Long Idea (BLI) een Engelse term. Het is er wel een die vrij simpel vertalen is naar ‘een groot lang idee’. Maar waar staat het nou precies voor? En, belangrijker, hoe kan zo’n idee voor meer rendement uit uw marketing inspanningen zorgen? Dit blog gaat over creativiteit in b2b.

De term Big Long Idea bestaat nog niet zo lang. Logisch als u beseft dat ze is ontstaan als reactie op de veranderde buyer’s journey van de hedendaagse inkoper. Een andere manier van oriënteren en beslissingen nemen in het digitale tijdperk vraagt om aanpassing van de manier waarop merken met hun doelgroepen communiceren.

Idea
Het laatste stukje van de term is de vertaling van creativiteit. In b2b is dat op zich al een dingetje. Te vaak gebaseerd op losse flodders, al dan niet aangezwengeld door nerveuze sales verantwoordelijken. Er wordt voorbij gelopen aan het feit dat impulsaankopen in b2b niet of nauwelijks bestaan. Natuurlijk kan een fikse kortingsactie een korte toename de verkopen realiseren, maar daar staat dan een aanzienlijk margeverlies tegenover. Om echt succesvol te zijn, dient men in alle fases van de buyer’s journey aanwezig te zijn met relevante informatie en antwoorden. Content die met elkaar verbonden wordt door middel van een creatieve rode draad. En dat brengt ons meteen bij het tweede deel van de term.

Long
Heb je door hoe lang het duurt voordat mensen in b2b markten een beslissing nemen? Soms gaan er vele maanden of zelfs jaren overheen. Een nieuw CRM of een collectieve verzekering; daarmee gaat men niet over een nacht ijs. Dat brengt ons meteen bij het doel van een big long idee: het verkorten van de tijd tot iemand een beslissing neemt. De inkoper houdt van een big long idee, want hij reist, via awareness naar interesse, naar long list, naar short list en uiteindelijk een, in zijn ogen, weloverwogen beslissing.

Big
Om als groot gezien te worden, dient een BLI aan een tweetal andere dimensies te voldoen, nml. mindspace en mediaspace. Mindspace staat voor de mens. Hoeveel mensen moet het idee aanspreken? Niet alleen de DMU, maar ook alle andere merkambassadeurs zowel intern als extern. Als u dat inziet dan gaat u begrijpen wat het big idee moet bereiken. Het big idee moet het merk begrijpelijk en overzichtelijk maken. Meteen wordt duidelijk waar het merk staat t.o.v. de concurrentie en dat voor alle doelgroeppersonen.

Mediaspace staat globaal voor de middelen die je inzet om je boodschap aan je doelgroep te verkondigen. Dat kan variëren van een website tot een email campagne en van advertentie tot beursstand. Op welke kanalen oriënteert uw doelgroep zich en hoe moet u daar met uw merk aanwezig zijn. Als u precies in kaart heeft welke mensen welke mediaspace gebruiken dan moet uw big idea daar moeiteloos kunnen communiceren.

Conclusie 
Concluderend kunnen we stellen dat een Big Long Idea een idee is dat de voornaamste waarden van uw merk, op creatieve wijze, cross-platform over een langere periode aan voor u relevante persona kenbaar maakt. Is dat simpel? Nee, niet echt, maar voor een modern merk wel bittere noodzaak.

 

 

 

Bart Stovers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken