Meet je website statistieken met Google Analytics
- B2b
- 14 mrt 2016 @ 08:57
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - MarketingZakelijk
- 14 mrt 2016 @ 08:57
- Robbert van den Heuvel
Wanneer je wilt weten of je inbound marketingstrategie voldoende rendement oplevert, is het cruciaal om je website statistieken continu te blijven meten. Een prachtig gratis instrument om deze statistieken goed te meten is Google Analytics.
Met Google Analytics kun je de volgende variabelen in kaart brengen:
De betrokkenheid van je website-bezoekers:
- het gemiddeld aantal pagina's dat door je bezoekers bezocht wordt;
- de gemiddelde duur van deze bezoeken.
De loyaliteit van je website-bezoekers:
- de gemiddelde frequentie waarmee je website wordt bezocht;
- het gemiddeld aantal herhalingsbezoeken dat in een bepaalde periode plaatsvindt.
Het aantal door je bezoekers bereikte doelen, bijvoorbeeld:
- het totaal aantal downloads van een white paper;
- het aantal keren dat een video is bekeken op de website.
Daarnaast kan in kaart worden gebracht hoe je bezoekers nu eigenlijk op je website terechtkomen:
- via een directe link: bijvoorbeeld door het intikken van de URL in de browserbalk;
- via een zoekmachine: door te klikken op een link die is verschenen in een zoekmachine, hetzij organisch of betaald;
- via een advertentie;
- via een verwijzende website: bijvoorbeeld door te klikken op een link in je LinkedIn-profiel.
Verder zijn gegevens over onder andere de locatie van je bezoekers, het tijdstip van bezoek, de browserversie en schermgrootte op te vragen.
Gratis installeren
Wanneer je website nog niet wordt gemeten met behulp van Google Analytics, is dit vrij eenvoudig en snel te realiseren: Je kunt Google Analytics gratis installeren door een Google Analytics-account aan te maken. De code die het programma genereert, kun je in de programmacode van uw website (laten) toevoegen. Binnen 24 uur heb je vervolgens toegang tot je website statistieken en kunt je daadwerkelijk beginnen met meten.
Welke statistieken vind je zelf het meest relevant voor je eigen website? Laat het me weten, door hieronder een reactie te plaatsen.
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing