In 4 stappen naar een passende contentstrategie
- B2b
- 25 apr 2016 @ 09:00
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - MarketingContent
- 25 apr 2016 @ 09:00
- Robbert van den Heuvel
Volgens het rapport 'Industrial Indicators' uitgegeven door het Amerikaanse industriële onderzoeksinstituut GlobalSpec gaat de hedendaagse business-to-business koper steeds vaker op zoek naar relevante online content om te komen tot een aankoopbeslissing: "The top three sources used to search for products and services are search engines, supplier web sites, and online catalogs—all online sources where you have the best opportunity to connect with customers."
Het is dus belangrijk dat je als b2b marketeer beschikt over een passende content strategie om gevonden te kunnen worden door potentiële interessante kopers.
Om te komen tot een content strategie kun je de volgende vier stappen ondernemen:
Stap 1. Analyseer je publiek
Aspirantkopers zijn voortdurend op zoek naar informatie die hen verder helpt met het oplossen van vraagstukken waarmee ze te kampen hebben.
Het is daarom handig om in eerste instantie de diverse kopers-rollen in kaart te brengen:
- de economische koper: deze wil graag inzicht verkrijgen in het financiële rendement van investeringen;
- de analytische koper: deze wil graag weten of het product of dienst zijn probleem oplost;
- de technische koper: deze wil graag weten of het product past binnen de huidige technische omgeving.
Stap 2. Breng je bestaande content in kaart
Verzamel alle content die reeds aanwezig is in je onderneming: brochures, magazines, nieuwsbrieven, presentaties, projectbeschrijvingen, video's et cetera. Breng vervolgens een ordening aan van deze content naar kopersrol en breng in beeld waar eventuele hiaten liggen.
Stap 3. Maak een prioriteitenlijst van behoeften
Als eenmaal duidelijk is welke hiaten in je content-bibliotheek opgevuld dienen te worden, is het zaak om een prioritering aan te brengen in deze verschillende behoeften.Dit kan het beste gedaan worden met een editorial calendar, waarin je beschrijft welk content-onderdeel, wanneer en in welke vorm gepubliceerd dient te worden.
Stap 4. Publiceer nieuwe content
Het meest handig is om nieuwe content online te publiceren. Dit kun je doen in de vorm van blogartikelen, e-books, white papers, online case studies, webinars, podcasts, YouTube video's et cetera. Online publicatie geeft niet alleen de mogelijkheid om je content te promoten via relevante social media kanalen, maar maakt ook direct inzichtelijk welke content populair is en welke niet.
Wat zijn jouw ervaringen met het opzetten en uitvoeren van een content strategie? Plaats hieronder gerust een reactie om deze te delen!
Hier de link naar onderzoekinstituut GlobalSpec!
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing