Waarom online verkopen b2b bedrijven efficiënter maakt

Waarom online verkopen b2b bedrijven efficiënter maakt
  • B2b
  • 14 apr 2016 @ 09:00
  • 7826 x gelezen
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • Sales

Wanneer de salarissen elke maand betaald zijn, realiseer ik me als ondernemer hoe afhankelijk mensen zijn van de winstgevendheid van ons bedrijf. Ik zie het daarom als mijn verplichting naar mijn werknemers dat ik de efficiëntie van onze onderneming blijf verbeteren. Daarnaast, helpt het om onze positie in de markt te versterken. Mijn missie is daarom ervoor te zorgen dat ons bedrijf groeit, zonder dat er onnodige vaste lasten (of risico’s) bij komen.

Deze motivatie om zo efficiënt mogelijk zaken te doen is iets wat mijn bedrijf deelt met bijna alle andere b2b bedrijven ter wereld. Maar realiseren deze bedrijven zich ook dat het toevoegen van een online sales portal een belangrijk onderdeel is voor een gestroomlijnde bedrijfsvoering? Ik zal uitleggen waarom dat zo is.

Online bestellingen zijn sneller te verwerken
Het verwerken van bestellingen die via de online sales portal binnen komen duurt slechts een fractie van de tijd die nodig is met bestellingen die handmatig verwerkt moeten worden en via de telefoon, e-mail of fax geplaatst worden. Vooral als die bestellingen direct naar het ERP-systeem worden gestuurd, kan dat uw bedrijf veel tijd besparen. Wat ook erg tijdrovend kan zijn, is wanneer de voorraad opraakt. Wanneer klanten hun bestellingen offline plaatsen, kunnen ze moeilijk uitgaan van hele accurate voorraadinformatie en lopen daardoor het risico dat ze producten bestellen die niet op tijd leverbaar zijn.

Vaak betekent dit dat er contact moet worden gezocht en gevraagd of ze wellicht een ander product willen bestellen, of wachten tot de bevoorrading weer op orde is. Met een online sales portal zal dit nooit gebeuren. Klanten kunnen direct inzage krijgen op accurate bevoorrading en u zult nooit meer uitverkocht zijn.

Online bestellen is minder foutgevoelig
Als klanten hun bestellingen direct in uw online sales portal plaatsen, is er minder risico op miscommunicatie. Dit is omdat u de stap waar de meeste fouten worden gemaakt, er tussenuit heeft gehaald. Uw klant- of sales support medewerker zal de bestelling niet langer handmatig in het ERP of administratiesysteem moeten kopiëren. Fouten die veroorzaakt worden door handmatige verwerking zijn onder andere retour leveringen, die vaak zeer tijdrovend en kostbaar zijn.

Tijd besparen door simpelere vragen te beantwoorden
Klanten kunnen gemakkelijk zelf antwoorden op hun vragen vinden. Volgens de Acquity Group doet 71 procent  van de b2b kopers het liefst hun eigen online onderzoek, voor ze met een vertegenwoordiger contact opnemen. Uiteraard, is dit alleen het geval wanneer u een sales portal heeft met alle productinformatie, zoals (klant specifieke) prijsstelling en voorraad. Als u dat niet heeft, dan zullen klanten voor elke simpele vraag via de telefoon of e-mail contact moeten opnemen. Daarom is de toevoeging van een online sales portal aan uw onderneming met betrekking tot efficiëntie, bij voorbaat al winst. 

Online sales portal
Met een online sales portal maakt u alle relevante productinformatie op een plek, op elk moment en vanaf elke locatie beschikbaar. Een online sales portal zal binnenkort een handig hulpmiddel zijn waarmee iedereen binnen de organisatie informatie over producten, prijs, productbeelden voorraadinformatie, etc, op kan zoeken. Als u dit goed aanpakt, zullen al uw collega’s betrokken bij de verkoop de online sales portal omarmen. En overigens, als ze er zelf gek op zijn, dan zullen ze deze zeer waarschijnlijk ook bij uw klanten aanprijzen, wat weer leidt tot beter gebruik en efficiëntie. Zo simpel is het. Uw buitendienst vertegenwoordigers worden effectiever. Als de online sales portal eenmaal werkt, zullen uw vertegenwoordigers direct toegang hebben tot alle productinformatie, prijzen en voorraad.

Maar ook informatie over de bestelgeschiedenis van een klant, mogelijke openstaande rekeningen en vaak bestelde producten zullen direct toegankelijk zijn. Het mee te kunnen nemen van deze informatie in klantgesprekken zal uw medewerkers in hun handelen veel effectiever maken. Ze zullen op basis van eerdere bestellingen ter plaatse specifiekere productsuggesties kunnen doen. Daarnaast zal elke bestelling van de klant direct op de sales portal gedaan kunnen worden, en zullen daarbij klant specifieke prijsafspraken en bestelling voorwaarden ook zichtbaar zijn. Dit maken we beschikbaar voor onze klanten in een mobiele app die ook offline werkt, voor het geval er bij de klant geen voldoende bereik is.

Conclusie
Het handhaven van een efficiënt verkoopproces is niet alleen het beter bedienen van uw klanten, maar ook om uw eigen bedrijfsvoering in top conditie houden. En top-fit zijn helpt u niet alleen de concurrentie voor te blijven, maar zorg er ook voor dat u beter in uw vel zit. Toch?

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken