Hoe maak je van een pop-upstore een succes?
- B2b
- 6 mei 2016 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ZakelijkVerkoopWinkelenOnderzoek
- 6 mei 2016 @ 09:00
- Gastblogger
De leegstand in Nederlandse winkelstraten neemt al jaren toe. Begin dit jaar nam deze ontwikkeling een extra vlucht door faillissementen van ketens als V&D, Perry Sport en Macintosh. Grote steden als Amsterdam en Utrecht onttrekken zich aan de malaise, maar vooral in de zogeheten ‘krimpgemeenten’ lijkt de opmars van leegstaande winkels niet te stuiten en stadsbestuurders zoeken naarstig naar manieren om het tij te keren. Een van dé manieren om deze leegstand tegen te gaan, is het stimuleren van de komst van pop-upstores.
Een pop-upstore is in principe niets anders dan een tijdelijke winkel. Maar dat pop-upstores een tijdelijk karakter hebben, betekent niet dat ze alleen op korte termijn leegstand kunnen verminderen. Door vaste plekken aan te wijzen waar ondernemers tijdelijk een winkel kunnen openen, creëer je een blijvende oplossing voor de lange termijn. Bovendien zorg je daarmee voor veel afwisseling in het winkelgebied, doordat er steeds weer nieuwe dingen te ontdekken zijn. Dit maakt het winkelgebied als geheel aantrekkelijker.
Maar niet alleen voor steden en winkelgebieden, ook voor ondernemers zijn er natuurlijk tal van redenen om voor een pop-upstore te kiezen. Voor een webshopeigenaar is een tijdelijke winkel bijvoorbeeld een mooie kans om zijn naamsbekendheid te vergroten, terwijl voor een bekend merk een pop-upstore een nieuw, origineel middel kan zijn om met de doelgroep in contact te komen. En zelfs voor je buurvrouw is het een leuke manier om een dagje – pak ‘m beet – haar zelfgemaakte sieraden te verkopen.
Voordelen van een pop-upstore
Of je nu webshopeigenaar, marketeer bij een groot merk of particulier bent, de volgende voordelen van pop-upstores gelden voor iedereen.
- Tijdelijk: hét bekende, hierboven al genoemde, kenmerk van een pop-upstore is natuurlijk het tijdelijke karakter. Een dag, een weekend of een maand: je zit nergens voor langere tijd aan vast, waardoor je gemakkelijk kunt experimenteren en dingen kunt uittesten.
- Opvallend: een pop-upstore valt áltijd op, omdat het een winkel is die er normaal niet zit. Daarmee trek je sowieso de aandacht van voorbijgangers, zeker als je echt werk maakt van de visuele uitstraling (waarover later meer).
- Snel: heb je ineens een goed idee voor een winkel? Een paar dagen later kan er al een complete store staan, met alles erop en eraan. Bovendien kun je ook thematisch en visueel gemakkelijk en snel wisselen, door flexibele materialen te gebruiken. Daardoor blijf je elk weekend weer opvallen, ook als je een maand lang op dezelfde plek staat.
- Goedkoop: natuurlijk is een pop-upstore net zo duur als je hem zelf maakt, maar het is belangrijk om te beseffen dat je met weinig middelen al heel veel kan doen. Bovendien valt vergeleken met een normale winkelhuur de huurprijs voor een pop-upstore sowieso in het niet.
Voorwaarden voor succes
De voordelen zijn duidelijk, maar hoe zorg je ervoor dat jouw pop-upstore echt een succes wordt? Er is meer nodig dan alleen het openen van de deuren van je tijdelijke winkel. Als eerste moet je een aantal zaken goed op een rij zetten. Wie is je doelgroep? De tijd dat pop-upstores alleen voor jongeren waren is voorbij, maar het is altijd belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wie je wil bereiken. Daarna volgen vragen als: Wat wil je bereiken? Wat is je product?
Locatie, locatie
Met deze basisinformatie kun je de volgende stap gaan zetten: de locatie. Welke plek past het beste bij je doelgroep en hetgeen je wil bereiken? Net zo belangrijk is de vraag wat je wil uitstralen en hoe je over wil komen op je doelgroep. Vooral het visuele aspect is daarbij van belang. Met een sterke visuele uitstraling trek je de aandacht en kun je een bepaalde beleving bij consumenten oproepen. Dat geldt voor alle winkels en uiteraard ook voor pop-upstores. Maar specifiek bij pop-upstores kun je het verrassingseffect - de winkel verschijnt opeens in het straatbeeld - visueel versterken. Gelukkig zijn er genoeg flexibele communicatiemiddelen waarmee een winkel snel en voordelig van de juiste uitstraling voorzien kan worden. Denk daarbij aan self-standing bannerframes of zelfs een hele pop-upwand. En als je al weet dat je vaker een pop-upstore gaat inzetten, dan zijn Visual Magnetics ook heel handig, omdat je daarmee gemakkelijk van uiting kan wisselen.
Visuele uitstraling
De juiste locatie en een sterke visuele uitstraling zijn belangrijke voorwaarden om bezoekers naar je tijdelijke winkel te trekken. Maar voor echt succes is meer nodig. Dat begint al met een goede routing op locatie met bijvoorbeeld een banner op straat en een goede zichtbaarheid van je winkel in de winkelstraat met raamstickers en eventueel vlaggen. Naast dergelijke communicatie die zich direct richt op voorbijgangers, is een goede online communicatiestrategie natuurlijk cruciaal om ook andere mensen naar de winkel te trekken.
Pop-upstores bieden dus allerlei mogelijkheden. De leegstand in winkelgebieden kan worden tegengegaan en bovendien kunnen ondernemers en merken zich op een slimme, opvallende manier aan consumenten laten zien. Om deze kansen te benutten, is het wel zaak alles eruit te halen wat erin zit. Kijk goed naar de locatie, besteed aandacht aan je visuele uitstraling en creëer een goede communicatiestrategie. Succes gegarandeerd!
Gastblogger: Hanne van Nederveen Meerkerk
Van Nederveen Meerkerk heeft een BA in Communication Design behaald aan de Hanzehogeschool in Groningen. Na haar opleiding heeft ze enige jaren gewerkt als ontwerper van kleding voor Lowlandfashion en als freelance Graphic Designer. In haar laatste functie was Hanne werkzaam als Key Accountmanager voor promotioneel textiel en merchandise bij FOX Productions. Hanne is sinds februari 2015 werkzaam als accountmanager en retailspecialist bij Van Straaten.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- Column Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing