Waarom segmentatie in b2b steeds belangrijker wordt

Waarom segmentatie in b2b steeds belangrijker wordt
  • B2b
  • 18 mei 2016 @ 09:00
  • 13615 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • CommunicatieBig data

Een brievenbus vol reclame iedere week. Telefoontjes voor een nieuw telefoonabonnement, terwijl het huidige abonnement nog 1,5 jaar doorloopt. Net als bij consumenten is dit ook bij bedrijven nog steeds de normaalste zaak van de wereld in 2016. Dat is jammer, want het feit dat iemand gebeld wordt terwijl er op dat moment totaal geen behoefte is aan het product dat wordt aangeboden, irriteert vaak eerder dan dat het op een positieve wijze interesse wekt.

Hoe fijn zou het zijn als je alleen nog maar mensen benaderd die daar ook daadwerkelijk behoefte aan hebben!? Maar hoe weet je nu exact wanneer iemand behoefte heeft aan jouw product? En hoe kom je daar achter?

Segmentatie
Het begint allemaal met segmentatie. Segmentatie zorgt ervoor dat je niet de totale markt benadert, maar enkel diegene die interessant zijn voor jouw product. Bij de meeste  B2B bedrijven houdt dit op bij een segmentatie op basis van branche en bedrijfsgrote. Echter, dit is niet meer afdoende. Segmentatie levert pas echt iets op, als je heel gericht je doelgroep segmenteert. Segmenteer op basis van behoeftes. Als je dit doet kan je ook veel gerichter communiceren. Je weet immers wat de behoefte van de klant/prospect is.

Beste communicatiemoment
Een gerichte segmentatie helpt bedrijven ook bij het bepalen van het beste communicatiemoment. Bedrijven moeten er vaak eerder bij zijn, of misschien later. De klant benaderen op het juiste moment. Dus niet twee maal per jaar wanneer dat jou het beste uitkomt, zoals tijdens de rustige zomermaanden of als de verkoopcijfers het afgelopen kwartaal wat tegenvallen, maar op het moment dat het de klant het beste schikt. Het juiste moment dus.  Hoe bepaal je dat moment? Daarvoor heb je veel gegevens nodig. Gegevens die continu verzameld, verwerkt en geanalyseerd worden. Want als je bijvoorbeeld weet wanneer een bedrijf gaat verhuizen, is de kans groot dat ze behoefte hebben aan nieuw inventaris.  Je kan ze dan benaderen voor een aanbieding van bureaus zonder dat je je op een totaal verkeerd moment en ongevraagd aandringt. Want je weet wat er speelt, dus bied je precies wat ze nodig hebben op precies het juiste moment.

Data verzamelen
Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk informatie hebt van je klanten en prospects; verhuisdata, jubilea, contractdata en ga zo maar door. Hoe krijg je die informatie  te weten?  De meest eenvoudige manier om dit te weten te komen, is door simpelweg te vragen. Echter, wanneer je  een grote doelgroep hebt, vergt dit veel tijd.  Een andere, minder tijdrovende, manier om meer informatie van jouw doelgroep te achterhalen is door dit in te kopen bij organisaties die  hierin gespecialiseerd zijn.

Kortom: Segmenteer op basis van behoeftes . Pas daar je  boodschap en het moment van benaderen  op aan. Je zult zien dat je mensen niet meer irriteert, maar positief verrast op het juiste moment!

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken