5 handige Twitter tools voor de moderne marketeer

5 handige Twitter tools voor de moderne marketeer
  • B2b
  • 9 jun 2016 @ 10:30
  • Link
  • Achraf Bekkali
    Achraf Bekkali

    junior moderne marketing
    Heuvel Marketing
  • LeadsMarketingautomation

Steeds meer bedrijven integreren Twitter in hun moderne marketing strategie. Uit onderzoek onder Amerikaanse B2C marketers blijkt dat 84 procent gebruik maakt van het populaire microblogging platform om content te delen. De voordelen van Twitter voor moderne marketers zijn natuurlijk al enige tijd bekend. Met name het snel en gemakkelijk delen van informatie met de buitenwereld, zichtbaar zijn voor je doelgroep en natuurlijk interacteren met je (potentiële) klanten.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat marketers Twitter als het meest effectieve sociale medium beschouwen na Facebook. Twitter kan effectief zijn voor jouw moderne marketing strategie, mits je het op de juiste manier inzet. Gelukkig zijn er handige Twitter tools ontwikkeld die jou op weg helpen je belangrijke informatiestromen te managen. In dit blog bespreek ik vijf hulpmiddelen die naar mijn mening erg handig zijn voor het beheren van je Twitter activiteit.

1. Buffer
Met behulp van Buffer kun je jouw doelgroep bereiken op het meest effectieve tijdstip. Hierdoor zorg je voor meer interactie en kun je meer Twitteraars naar jouw website leiden. Daarnaast kun je jouw tweets alvast inplannen om tijd te besparen en is het mogelijk om je berichten gemakkelijk te delen op andere social media. Om je bereik te meten, zijn er analytics die je aangeven hoe vaak er op welke links wordt geklikt. Hierdoor weet je precies welke berichten jouw volgers aanspreken en welke niet. 

2. TweetDeck 
Iedereen die een beetje overweg kan met Twitter heeft weleens gehoord van Tweetdeck. Deze gratis tool is eigendom van Twitter. Installeer Tweetdeck op je pc of laptop om je Twitter activiteit te monitoren. Naast het voordeel dat je tweets vooruit kunt plannen, is de overzichtelijkheid van Tweetdeck misschien wel het grootste pluspunt. Je werkt namelijk met meerdere kolommen op je beeldscherm waardoor je tegelijkertijd verschillende tijdlijnen kunt bekijken. Dit is vooral handig voor ondernemers en marketers die meer dan één account willen beheren.

3. SocialBro
“Everything you need to smart tune your Twitter strategy” is de belofte die SocialBro maakt. Daarin moet ik de tool wel gelijk in geven, gezien de compleetheid ervan. Om volgers te vinden die voor jou relevant zijn, kun je bijvoorbeeld op basis van branche of woonplaats mensen zoeken. Ook kun je analyseren waar de volgers van je concurrent vandaan komen en kun je hen gemakkelijk kopiëren. Daarnaast verkrijg je inzicht in de achtergrond van je publiek en weet je welke talen er gesproken worden onder je volgers. En het zou natuurlijk geen Twitter tool zijn als je jouw tweets niet vooraf kunt inplannen.

4. TweetReach
TweetReach van UnionMetrics stelt je in staat je je activiteit te analyseren. Net zoals bij andere tools kun je gemakkelijk personen volgen uit jouw doelgroep. Nadat je er achter bent gekomen welke hashtags en links voor de meeste interactie zorgen, kun je hierop inspelen. Ook kun je concurrenten in de gaten houden en analyseren welke content jouw doelgroep aanspreekt. Daarnaast krijg je inzicht in de beste tijden om te tweeten en kun je het bereik van je tweets meten. Al deze informatie kun je in gebruiksklare rapportages lezen op het moment dat het jou uitkomt.

5. Twitter Counter
Het Amsterdamse bedrijf Twitter Counter heeft een handige Twitter applicatie ontwikkeld die voornamelijk analytics levert over jouw Twitter activiteit. Aan de hand van deze tool kun je zien wie jouw bedrijf heeft ontvolgd en welke content voor de meeste interactie zorgt. Ook geeft deze tool aan wat de beste tijden zijn om je tweets de digitale wereld in te sturen en kun je jouw tweets vooraf inplannen. Verder produceert Twitter Counter data over de concurrent, hashtags, retweets, keywords en nog veel meer.

Lees hier het onderzoek onder Amerikaanse b2c marketeers.

Gebruik jij één van de bovengenoemde tools of gebruik je liever app suites? Laat het mij weten in een reactie hieronder.

Achraf Bekkali

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken