Wat heb je aan een hoge positie op Google?

Wat heb je aan een hoge positie op Google?
  • B2b
  • 27 jul 2016 @ 09:30
  • 15872 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Marketing

Op het weblog van zoekmachinespecialisten SEOmoz kwam ik een interessante afbeelding tegen. In deze afbeelding is weergeven hoe groot de kans op een click is bij een vertoning op een hoge positie in Google. Zo is bijvoorbeeld te zien dat 42 procent van de clicks bij zoekresultaten gaat naar de eerste positie van de lijst. Bij een vermelding voorbij de tweede pagina (na positie 20) kun je slechts maximaal 1,2 procent van de clicks verwachten.

 

Met deze lijst in gedachten lijkt het een goede tactiek om ervoor te zorgen dat je voor relevante zoektermen - waarvoor niet al te veel concurrentie is - minimaal op de eerste 3 posities belandt.

Omdat het vrijwel onmogelijk is om voor algemene zoektermen hoog te eindigen (de term 'mkb' wordt bijvoorbeeld 7.000 keer gezocht per maand) is het de moeite waard om goed te onderzoeken welke (combinatie van) zoektermen jouw ideale klant gebruikt om jouw dienst of product te vinden.

Long-tail zoektermen
Dit zijn vaak de zogenaamde 'long-tail' zoektermen waarvoor de concurrentie een stuk lager ligt en waarbij de kwaliteit van de click vrijwel altijd groter is. De zoeker zal namelijk langer op je website blijven als blijkt dat de inhoud ervan goed matcht met zijn ingevoerde zoekopdracht.

Een mooi programma om te bekijken welke zoektermen zowel relevant als 'concurrentie-vriendelijk' zijn, is het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google. Lees hier het weblog van zoekmachinespecialisten  SEOmoz. 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken